واردات ایرانی در فهرست تهدیدهای صنعت فولاد اروپا

کدخبر: ۱۶۱۶۷۶
گروه تجاری یوروفر اعلام کرد واردات فولاد ایرانی که در فاصله سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ حدود هشت برابر افزایش یافته، جدیدترین تهدید برای فولادسازان اروپایی است.
واردات ایرانی در فهرست تهدیدهای صنعت فولاد اروپا

به گزارش ایسنا، این گروه لابی فولاد اعلام کرد صادرات ایران به اروپا سالانه به بیش از یک میلیون تن رسیده است و پس از هند با ۱.۹ میلیون تن قرار گرفته است در حالیکه چین ۵.۷ میلیون تن فولاد در سال ۲۰۱۶ به اروپا صادر کرد.

کارل تاچلت، مدیر تجاری و روابط خارجی یوروفر به رویترز گفت: تهدید از سوی ایران، جدید است و واردات فولاد ایرانی در کنار واردات از چین و هند، تهدیدی برای صنعت فولادسازی اروپا به شمار می رود.

ایران که پس از توافق هسته ای و تسهیل تحریمها، توسعه اقتصادی را هدف گرفته است، با کمک شرکای خارجی خود درصدد تقویت بخش فولاد برآمده است.

بر اساس این گزارش، تهران اعلام کرده درصدد وضع تعرفه صادرات برای سنگ آهن است که در نتیجه، دسترسی ارزان به این ماده خام را برای فولادسازان داخلی فراهم می کند.

یوروفر نماینده صنعت فولادی است که سنگ آهن مورد نیازش را وارد می کند و در این خصوص، اعلام کرده است اقدام مذکور به منزله حمایت گری است اما مقامات ایرانی در این باره به رویترز اظهارنظر کردند.

ایران پس از کنفرانس دو روزه فولاد که در تهران برگزار شد، اعلام کرد صادرات سالانه ۲۰ تا۲۵ میلیون تن فولاد تا سال ۲۰۲۵ را هدف گرفته است و تولیدش را از ۱۶ میلیون تن کنونی به ۵۵ میلیون تن افزایش خواهد داد.

اتحادیه اروپا در خصوص دامپینگ فولاد گرم نورد از سوی تولیدکنندگان در صربستان، ایران، برزیل، روسیه و اوکراین تحقیق می کند.

این بلوک پیش از این جریمه‌هایی را علیه چین اعمال کرده که واکنش غضب آلود و شکایت پکن به سازمان جهانی تجارت را در پی داشته است.

یوروفر اعلام کرده است تدابیر اتحادیه اروپا علیه کشورهایی مانند چین به احیای این صنعت که در اواخر سال ۲۰۱۵ و اوایل سال ۲۰۱۶ در بحران عمیقی فرورفته بود، کمک کرده است.

قیمتهای فولاد از آن زمان بهبود یافته اما مقامات صنعت فولاد می گویند بازار شکننده مانده و نمی تواند افزایش ظرفیت را جذب کند در حالیکه سیاستمداران در اروپا به کاهش ظرفیت اعتنایی نمی کنند.

به گفته ولفگانگ ادر، مدیرعامل شرکت وستالپین، جامعه فولاد اروپا در بلندمدت پایدار نخواهد بود مگراینکه پارامترهای خارجی مانند تعرفه های ضد دامپینگ یا کاهش ظرفیت تغییر کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید