کاسبان سرما در فکر گرانی میوه

کدخبر: ۱۶۱۸۰۵
روزنامه آرمان - فریبا نهاوندی: موج جدید سرما در کشور که با بارش شدید برف در چند استان، لغو برخی پرواز‌ها، بسته شدن برخی محور‌های مواصلاتی و... همراه بوده است، دلالان میوه و تره‌بار را به فکر کاسبی انداخته است. آن‌طور که رئیس اتحادیه میوه و سبزی می‌گوید در شرایط فعلی دلالان قصد سوءاستفاده و افزایش قیمت‌ها را دارند.
کاسبان سرما در فکر گرانی میوه

از طرف دیگر، در آستانه نوروز برخی به دنبال واردات میوه برای فروش در بازار شب عید هستند. در کنار واردات بدون مجوز میوه، اخبار نگران کننده‌ای درباره ورود میوه‌های خارجی آن هم با اخذ مجوز منتشر شده است. رئیس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان میوه و سبزی عنوان کرده است: «یک ماه است که سازمان تعاون روستایی از ما قیمت و شرایط برای واردات پرتقال می‌گیرد، اما به یک‌باره متوجه می‌شویم که ۲۰ هزار تن پرتقال معادل ۱۰۰ تا ۱۶۰ کانتینر بار کشتی شده که تا هفته آینده به ایران می‌رسد.»

سرما و گرانی

سرما به ویژه اگر همراه با بارش سنگین برف و بسته شدن محور‌های مواصلاتی باشد همواره بر بازار‌های کشور تاثیر می‌گذارد. این تاثیر بیشتر بر بازار‌های مواد غذایی است، چنانکه امسال به دنبال هر بارش برف و باران شاهد بروز گرانی در بازار مرغ، گوشت و برخی محصولات کشاورزی بودیم. سریال گرانی پس از سرما ظاهرا بار دیگر تکرار خواهد شد. در مورد گرانی میوه و تره بار در روز‌های آتی هشدار‌هایی‌هایی داده می‌شود و مسئولان می‌گویند کاسبان سرما فعال شده‌اند. روز گذشته، رئیس اتحادیه میوه و سبزی از کاهش عرضه برخی میوه‌ها و صیفی‌جات در بازار تهران به دنبال بارندگی‌های اخیر خبر داد. به گزارش مهر، حسین مهاجران ‌با بیان اینکه در پی بارندگی‌های اخیر، ورود و عرضه برخی میوه‌ها و صیفی‌جات در تهران کاهش یافته است، اظهار داشت: از جمله این محصولات می‌توان به پرتقال جنوب اشاره کرد. او اضافه کرد: البته این مساله باعث افزایش قیمت‌ها نشده؛ چراکه میوه به اندازه کافی در مغازه‌ها وجود دارد و با کمبود مواجه نیستیم. رئیس اتحادیه میوه و سبزی، گوجه فرنگی، خیار و فلفل را از دیگر محصولاتی خواند که بارندگی ورود و عرضه آنها در بازار تهران را کاهش داده است. مهاجران با بیان اینکه طی چند روز آینده، وضعیت بازار عادی می‌شود، افزود: در شرایط فعلی دلالان قصد سوءاستفاده و افزایش قیمت‌ها را دارند که البته خریداران چون می‌دانند طی چند روز آینده نرخ‌ها به حالت منطقی برمی‌گردد، خرید نمی‌کنند.

واردات میوه در آستانه نوروز

بازار میوه و تره‌بار این روز‌ها تنها به دلیل سرما تحت تاثیر قرار نگرفته است، بلکه درباره معضل قدیمی این بازار یعنی قاچاق و عرضه میوه‌های غیر مجاز در آستانه نوروز نیز هشدار‌هایی وجود دارد. در کنار این مساله خبری جدید توسط منابع خبری منتشر شده و آن هم صدور مجوز برای واردات پرتقال است. این مساله می‌تواند مرتبط با سرمازدگی پرتقال‌های شمال باشد، اما برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس بر این باورند که با وجود سرمازدگی باغ‌های شمال تولید داخلی تامین کننده نیاز بازار است. چندی پیش سید رضا نورانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه و سبزی با انتقاد از رویه‌های موجود در مورد تنظیم بازار و عدم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی گفت: یک ماه است که سازمان تعاون روستایی از ما قیمت و شرایط برای واردات پرتقال می‌گیرد، اما به یک‌باره متوجه می‌شویم که ۲۰ هزار تن پرتقال معادل ۱۰۰ تا ۱۶۰ کانتینر بار کشتی شده که تا هفته آینده به ایران می‌رسد. شرایط قرنطینه‌ای برای ارسال محموله پرتقال دوم فوریه ۲۰۱۷ یعنی ۱۴ بهمن برای طرف مصری ارسال شده و اکنون این محموله توسط شرکت «یونایتد عرب شیپینگ کمپانی» در مسیر ایران در حال حمل است. سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در این باره می‌گوید: سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا باید هر چیزی را به کشور وارد کنیم؟ آن هم در شرایطی که تولید همان محصول درکشور خودمان در بالاترین سطح است. همین حرکات و کم لطفی‌ها در بخش کشاورزی باعث می‌شود کشاورز دلگرمی‌اش را از دست بدهد. به گزارش ایلنا، علی وقف‌چی با اشاره به اینکه در بحث تولید باید مصرف کننده و واسطه‌ها را در نظر گرفت، ادامه می‌دهد: باید آمار کاربردی یعنی میزان مصرف و تولیدمان را بررسی و از طرف دیگر میزان صادرات و واردات را مدیریت کنیم. متاسفانه در این امر با مشکل مدیریتی مواجه هستیم. به همین دلیل بازه‌های خیلی تند قیمت را می‌بینید. این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: آقایان منافع ملی را درنظر بگیرند. این همه فریاد می‌زنیم اشتغال اما متاسفانه بیش از ۹۰درصد محصولات وارداتی محصولاتی هستند که می‌توانیم در کشور آنها را تولید کنیم و این برای یک کشور آفت اساسی است. اگر می‌خواهیم این معضل حل شود، نباید محصولاتی که توان تولیدش را داریم وارد کشور کنیم. وقف چی با تاکید بر اینکه یک فرد عادی نمی‌تواند دست به واردات این چنینی بزند و رانت‌هایی وجود دارد، می‌گوید: در بحث پرتقال معتقدیم رانت‌هایی وجود دارد. این رانت‌ها قطعا هم وابسته به کسانی هستند که در بحث تصمیم‌گیری‌های کلان واردات دخالت دارند، وگرنه بعید به نظر می‌رسد یک فرد عادی امکان اینکه بتواند مجوز بگیرد و محصول را به کشور وارد کند داشته باشد، آن هم در وضعیتی که ممنوعیت وجود دارد. سخنگوی کمیسیون کشاورزی منافع واردکنندگان و بعضی تصمیم‌گیرندگان را یکی می‌داند و می‌گوید: تعارف را کنار بگذاریم. اگر چنین اتفاقی در کشور رخ می‌دهد به تصمیم گیرنده‌ها برمی‌گردد. قطعا فردی عادی نمی‌تواند این کار را بکند. قطعا این نوع کارها در انحصار کسانی است که به هر دلیل در منافع شریک هستند. وقف چی درباره تصمیم‌گیری کمیسیون کشاورزی مجلس در این زمینه بیان می‌کند: متاسفانه آنقدر تنوع موضوع و مشکل وجود دارد که تا می‌خواهیم تصمیمی در کمیسیون بگیریم اتفاق جدیدتری رخ می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید