قانون سرقفلی باعث استثمار می‌شود

کدخبر: ۱۶۱۸۳۴
رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان ضمن اینکه اجباری شدن بیمه برای مغازه داران را بسیار مناسب دانست، گفت: قانون سرقفلی می‌تواند باعث استثمار مالک از صاحب سرقفلی شود لذا این قانون نیاز به اصلاح دارد.
قانون سرقفلی باعث استثمار می‌شود

عبدالحسین عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قوانین سرقفلی گفت: در حال حاضر ۷۵ درصد ملک در اختیار صاحب سرقفلی و ۲۵ درصد در اختیار مالک است.

وی با بیان اینکه وقتی خریدار سرقفلی توانایی خرید مغازه را ندارد، پس نمی‌توان ملکیت را به طور کامل انتقال داد، ادامه داد: هنگام خرید و فروش نمی‌توان مالک را مجبور کرد ملکیت را واگذار کند، این قانون باعث محدودیت در تغییر شغل مغازه‌دار خواهد بود و محدودیت دیگری برای وی ندارد.

رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان درباره اینکه خرید و فروش سرقفلی باعث باج گرفتن مالک نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این قانون می‌تواند باعث استثمار مستاجر شود و بهتر است این قانون تغییر یابد.

وی با اشاره به رعایت شدن حق کسب پیشه در اجاره‌نامه‌ها گفت: اگر در اجاره‌نامه قید مستاجر آمده باشد، چیزی به وی تعلق نخواهد گرفت اما اگر سرقفلی خریده شود، حق کسب و پیشه هنگام تخلیه مغازه پرداخت خواهد شد. در واقع حق کسب و پیشه در قیمت سرقفلی ادغام شده است.

عباسی در واکنش به پیشنهاد نایب‌رئیس اتاق اصناف مبنی بر اصلاح قانون سرقفلی که هنگام خرید و فروش آن در صورت تمایل خریدار مالک موظف به انتقال ملکیت نیز باشد، گفت: اگر این قانون تصویب شود، منافع زیادی برای مغازه‌دار خواهد داشت و امکان اینکه مالک قیمت زمین را بسیار بالاتر از سرقفلی اعلام کند تا خریدار نتواند ملکیت را بگیرد، کم است زیرا قیمت ملک مشخص است و حتی اگر خریدار مجبور باشد یکی دو میلیون بالاتر از قیمت زمین نیز پرداخت کند تا ملکیت را در اختیار بگیرد، باز هم برایش به صرفه است.

رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان در پاسخ به این سوال که موافق اجباری شدن حداقل بیمه برای مغازه‌داران است یا خیر، گفت: حادثه همیشه در کمین است. بعضی از مغازه‌داران از حق بیمه گله می‌کنند اما در صورت اتفاق افتادن حادثه‌ای اگر بیمه نباشد، به مشکل برمی‌خورند و کاملا در اجباری شدن این نوع بیمه موافق هستند.

عباسی در همین رابطه افزود: به رییس اتاق اصناف نیز پیشنهاد کردیم که هر کس برای دریافت پروانه کسب مراجعه می کند، باید بیمه نامه داشته باشد و آن را یکی از مدارک لازم برای دریافت بیمه نامه قرار دهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید