قیمت زمین آماده ساخت در مناطق مختلف تهران + جدول

کدخبر: ۱۶۳۵۰۸
به‌رغم اینکه سال 94 سال پایانی رکود مسکن روز کاغذ بود و امسال حجم معاملات آپارتمان مسکونی در بازار با ورود به فاز پیش‌رونق افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته را تجربه کرد، اما بازار مسکن هنوز از رخوت و بی‌تحرکی مزمنی که سازندگان به آن مبتلا شده‌اند، متاثر است.
قیمت زمین آماده ساخت در مناطق مختلف تهران + جدول

حجم معاملات زمین در سال جاری به حدی پایین بوده که امکان اعلام قیمت میانگین هر منطقه وجود ندارد؛ چراکه تعداد معاملات قطعی زمین در مناطق مختلف آن‌قدر اندک بوده که نمی‌تواند مبنای اعلام اطلاعات قیمتی قرار گیرد.

برخی کارشناسان مسکن اعتقاد دارند مهم‌ترین دلیل بی‌انگیزگی سازندگان برای ورود به بازار ساخت‌وساز این است که آنها در دوره رشد حبابی قیمت مسکن تا سال 92 سودهای هنگفت و غیرمتعارفی برده‌اند و از این رو اکنون حاضر نیستند با سودهای معقول و متعارف که از صنعت ساخت‌وساز انتظار می‌رود، در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

در واقع با وجود اینکه شرایط بازار برای ساخت‌وساز مساعد است و خریداران زیادی متقاضی تملک آپارتمان‌های مصرفی هستند، سازنده‌ها از ورود به بازار مسکن خودداری می‌کنند، چراکه می‌دانند در شرایط ثبات خبری از سودهای نجومی نیست. این در حالی است که تجربه 15 ماه اخیر از یکسو و پیش‌بینی کارشناسان مسکن از سوی دیگر، موید این است که سال آینده نیز بازار قطعا روی ریل ثبات به پیش خواهد رفت و طمع حباب قیمتی چه در میان فروشندگان، چه سازندگان و چه دلالان ملک بی‌ثمر است.

اما شاید مهم‌ترین سیگنال حرکت ساخت‌وساز به سمت رونق را بتوان در وضعیت بازار زمین جست‌وجو کرد؛ چراکه بیشترین هزینه تولید مسکن مربوط به قیمت زمین است که به‌طور متوسط در تهران 53 درصد از هزینه هر واحد آپارتمان را شامل می‌شود.

1094601_6eb97ec5-bd27-4d4d-909c-29d45ff78021

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید