پیش به سوی هفته داغ انتخاباتی بورس تهران

کدخبر: ۱۶۸۲۴۱
بورس اوراق بهادار هفته گذشته نیز با جریان عموما مثبتی مواجه بود و توانست در پایان هفته شاخص بازار سهام را به مرز 80 هزار واحد برساند. در هفته مذکور، بازار پس از یک دوره افت در روزهای ابتدایی که از نگرانی‌های مربوط به وضعیت بازارهای جهانی نشات می‌گرفت، در انتهای هفته مجددا به مدار رشد بازگشت و بالاخره کانال 80 هزار واحدی را فتح کرد. بر این اساس نماگر بورس تهران در انتهای هفته گذشته با رشد 34/0 درصدی شاخص کل در روز چهارشنبه به رقم 80 هزار و 127واحد رسید.
پیش به سوی هفته داغ انتخاباتی بورس تهران

به گزارش اقتصادنیوز ، به نظر می‌رسد در حال حاضر سه متغیر عمده شکل‌دهنده بازار سهام هستند. نزدیکی به انتخابات ریاست‌جمهوری و اوج‌گیری تحولات مربوط به آن نخستین متغیر کنونی در بورس تهران است. موضوعی که در هفته جاری به اوج خود خواهد رسید و هر نتیجه‌ای که حاصل شود می‌تواند تاثیرات عمیقی را بر بازار برجای بگذارد. در همین حال بازار از شرایط بازار جهانی نیز متاثر است. ناپایداری بازار نفت و همچنین قیمت فلزات برای بورس تهران که همواره یک بورس مبتنی بر مواد خام بوده، اهمیتی حیاتی دارد.سومین فاکتور موثر بر بازار فرارسیدن فصل مجامع و برگزاری مجامع است که این مساله نیز بر بازار موثر است. بر این اساس انتظار می‌رود طی هفته پیش رو، بازار کاملا در قالب تحولات سیاسی قرار گیرد و در انتظار مهم‌ترین اتفاق در عرصه سیاسی کشور باشد.  

در صحنه بازارهای جهانی نیز بهای هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته توانست به مرز 50 دلار دست یابد و همچنان در حال نوسان در کانال 50 تا 51 دلار است. بهای سه فلز مس، روی و سرب نیز به ترتیب 5 هزار و 541 دلار، 2 هزار و 581 دلار و 2 هزار و 169دلار گزارش شده است. در بازار جهانی سنگ‌آهن، روند نزولی هفته گذشته سنگ‌آهن و زغال‌سنگ بی‌رحمانه بوده است. سنگ‌آهن با خلوص 62 درصد وارداتی در چین هفته گذشته 12 درصد افت داشته است. جمعه اخیر نیز 4 دلار کاهش را تجربه کرد و به حدود 60‌‌دلار رسید که نسبت به اوج قیمت فوریه 37 درصد پایین آمده است. زغال سنگ صادراتی استرالیا نیز از چهارشنبه گذشته 18 درصد افت داشت و حال بیش از 100 دلار نسبت به اوج اواسط آوریل که 314 دلار هر تن فوب شده بود، پایین‌تر است.البته افت قیمت زغال‌سنگ دور از انتظار نبود، چرا‌که وضعیت حمل بار از کویینزلند استرالیا به حالت طبیعی قبل از توفان اخیر بازگشت. توجیه این میزان افت قیمت سنگ‌آهن کمی برای تحلیلگران دشوار شده است. درست است که نگرانی از کاهش تولید فولاد در چین تاثیر‌گذار بوده ولی میزان افت قیمت سنگ‌آهن از افت میلگرد در بازار چین شدیدتر بوده است. در این میان می‌توان به مازاد تولید استرالیا و برزیل و واردات ماهانه بیش از 90‌میلیون تن سنگ‌آهن به چین در سه ماه نخست سال نیز اشاره کرد.

     در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل توانست به مرز 80 هزار واحد دست یابد.  هر چند حفظ این مرز با ناپایداری همراه است و تلاش‌های قبلی شاخص برای پایدار شدن در ورای مرز 80 هزار واحد ناپایدار بوده است. به نظر می‌رسد شاخص برای پایداری در این مرز نیاز به خبرهای قوی دارد. در گروه شیمیایی، مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان چهارشنبه دلایل تغییر در اطلاعات پیش‌بینی سود تلفیقی سال مالی ۹۶ را اعلام کرد. براساس این گزارش، کاهش سود شرکت‌های پالایشگاه تبریز به دلیل کمبود خوراک دریافتی و پتروشیمی شیراز به دلیل افزایش هزینه مالی و در مقابل افزایش سود پتروشیمی زاگرس و پارس دلیل تغییر در اطلاعات است. در گروه تجهیزات، مدیرعامل شرکت مپنا شرایط این شرکت را تشریح کرد. عباس علی‌آبادی با اشاره به اینکه شرکت مپنا تا به امروز بیش از ٥٠‌میلیارد دلار پروژه انجام داده است، اظهار کرد: این شرکت فعالیت‌های زیادی به‌ویژه در فازهای پارس جنوبی چه در بخش‌های یوتیلیتی و چه در کنسرسیوم‌ها داشته است. 

مدیرعامل شرکت مپنا در آیین امضای تفاهم‌نامه مطالعاتی میدان‌های منصوری و آب تیمور با شرکت ملی نفت ایران از اعتماد این شرکت به مپنا سپاسگزاری کرد و گفت: امیدواریم شرکت مپنا بار دیگر بتواند در توسعه و آبادانی کشور سهمی درخور داشته باشد. در گروه خودرویی رئیس کل گمرک ایران گفت: مصوبه ۴۰ و ۵۵ درصدی سال گذشته برای واردات خودرو در سال جاری نیز به قوت خود باقی است.  مسعود کرباسیان با بیان اینکه تعرفه واردات خودرو در سال جاری با همان نرخ سال گذشته خواهد بود، اعلام کرد: در صورت کاهش تعرفه سالانه، واردات ارزان می‌شود. در گروه برقی نیز تولید برق ماهتاب کهنوج در مجمع خود با تقسیم 97 درصد سود معادل 120 تومان مواجه شد. در گروه بانکی نیز چهارشنبه اعلام شد فرآیند بازگشایی نماد بانک صادرات در حال انجام است.

رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در راستای بازگشایی نماد بانک صادرات ایران با همکاری این بانک مقدمات لازم به مرحله اجرا در‌آمده است. وی افزود: بانک صادرات ایران توضیح لازم درخصوص مطالبات را به سازمان بورس ارسال کرده است که پس از بررسی اطلاعات از سوی اداره نظارت بر ناشران بورسی زمینه بازگشایی وبصادر فراهم می‌شود. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص با 268 واحد معادل 34/0 به رقم 80 هزار و 127واحد رسید. در مجموع هفته نیز نماگر بازار سهام رشد 158 واحدی (معادل 2/0 درصد) را تجربه کرد و بازدهی این بازار از ابتدای سال به 8/3 درصد رسید.

گزارش از همایون دارابی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید