عربستان و روسیه برای تمدید کاهش تولید نفت توافق کردند

کدخبر: ۱۶۸۶۱۶
عربستان سعودی و روسیه که دو تولیدکننده بزرگ نفت جهان هستند، با هدف مقابله با اشباع عرضه جهانی، روز دوشنبه برای تمدید کاهش تولید به مدت ۹ ماه دیگر تا مارس سال ۲۰۱۸ توافق کردند.
عربستان و روسیه برای تمدید کاهش تولید نفت توافق کردند

به گزارش ایسنا، زمان اعلام این توافق در آستانه نشست رسمی اوپک در ۲۵ ماه مه و جمله‌بندی قوی بیانیه مشترک این دو تولیدکننده، بازارها را متعجب کرد و این اقدام راه درازی را در پیش دارد تا تضمین کند که سایر اعضای اوپک و تولیدکنندگان دیگری که در دور نخست توافق مشارکت داشتند، همراهی خواهند کرد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان و الکساندر نواک، همتای روسی در بیانیه مشترکی که پس از دیدارشان منتشر شد، اعلام کردند برای تمدید توافق به مدت ۹ ماه دیگر تا مارس سال ۲۰۱۸ توافق کرده‌اند.

این وزیران متعهد شدند هر اقدامی لازم است برای کاهش ذخایر نفت به سطح متوسط ۵ ساله بکارگیرند و ابراز خوش بینی کردند که علاوه بر کسانی که در توافق کنونی حضور دارند، حمایت سایر تولیدکنندگان را جلب کنند.

وزیر انرژی عربستان در کنفرانسی به همراه نواک گفت: کاهش قابل ملاحظه‌ای در ذخایر وجود داشته اما هنوز ذخایر به متوسط پنج ساله نرسیده است و ما به این نتیجه رسیدیم که توافق باید تمدید شود.

تحت توافق کنونی که از اول ژانویه اجرا شده است، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و سایر تولیدکنندگان از جمله روسیه متعهد شدند تولیدشان را به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز در نیمه اول سال میلادی جاری کاهش دهند.

عربستان که بزرگترین صادرکننده اوپک است و روسیه که بزرگترین تولیدکننده جهان است، به اتفاق هم، یک پنجم از عرضه جهانی نفت را کنترل می‌کنند.

در حالیکه انتظار می‌رفت اوپک و روسیه با تمدید توافق کاهش تولید موافقت کنند، زمان و متن بیانیه باعث شد قیمت‌های نفت بیش از ۱.۵ درصد در معاملات آسیایی صعود کند.

تولیدکنندگان نفت با توجه به ماندن قیمت‌ها در نزدیک ۵۰ دلار در هر بشکه و بالا ماندن سطح ذخایر پس از اجرای توافق کنونی، ناچار شدند تمدید مدت اجرای کاهش تولید را بررسی کنند.

یک منبع آگاه در اوپک به رویترز گفت: ذخایر نفت در واحدهای ذخیره ساز شناور از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون یک سوم کاهش پیدا کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید