در دوره تحریم نزدیک نیمی از هزینه اضافی از جیب ملت پرداخت شد

کدخبر: ۱۶۸۷۲۷
وزیر نفت گفت: روحانی و ظریف، کشور را از چاه فلاک بار تحریم خارج کردند؛ زیرا در زمان تحریم ناچار بودیم تجهیزات را 30 تا 40 درصد گران تر بخریم که پول آن از جیب ملت می رفت.
در دوره تحریم نزدیک نیمی از هزینه اضافی از جیب ملت  پرداخت شد

 

وزیر نفت گفت: روحانی و ظریف، کشور را از چاه فلاک بار تحریم خارج کردند؛ زیرا در زمان تحریم ناچار بودیم تجهیزات را 30 تا 40 درصد گران تر بخریم که پول آن از جیب ملت می رفت.

وزیر نفت: 40 درصد هزینه اضافی از جیب ملت در دوره تحریم پرداخت شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «بیژن زنگنه» عصر دوشنبه در دومین نشست دولتمردان کابینه یازدهم با هنرمندان به نام همایش «ایران فرهنگی در جهان امروز» افزود: برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) نقطه عطف تاریخی در عرصه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران است.

وزیر نفت گفت: حتی اگر روحانی و ظریف کاری جز برجام نکرده بودند، به عنوان یک شهروند ایرانی همواره خود را مدیون آنها می دانستم.

وی یادآوری کرد: روزی که گفتند مذاکرات تمام شده است گریه کردم اما برخی، قدر زحمات آقایان روحانی و ظریف را نمی دانند؛ اینها برای کشور فداکاری کردند.

وزیر نفت گفت: در زمان تحریم که کار را تحویل گرفتیم میزان صادرات نفت ایران روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه بود که قرار بود به 200 هزار تا 400 هزار بشکه در روز کاهش یابد و به طرح نفت در برابر غذا تبدیل شود اما چند ماه پس از اجرای برجام توانستیم صادرات را به روزانه 2 میلیون و 800 هزار بشکه افرایش دهیم.

زنگنه افزود: تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در زمان تحریم، توقیف شده بود و گاهی مجبور بودیم تجهیزات غیراصلی اما مورد نیاز را سه بار خریداری کنیم تا یکی از آنها به دست ما برسد.

وزیر نفت ادامه داد: باید بیش از 10 درصد هزینه انتقال، پول می دادیم که اینها برای دلالان و حامیان تحریم، نعمت بود اما برای مردم ایران نکبت به بار می آورد.

به گفته وی، با اجرای برجام، همه اجناس توقیف شده آزاد شد و اگر برجام و آزادسازی تجهیزات نبود، پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه اندازی نمی شد.

وی ادامه داد: پس از اجرای برجام میلیاردها دلار منابع مالی به بخش های مختلف تزریق شد.

این مسوول افزود: در سال 1392 که کار را آغاز کردیم در فصل زمستان روزانه 150 میلیون مترمکعب کمبود گاز وجود داشت بر این اساس توسعه فازهای پارس جنوبی را شتاب دادیم و با تلاش و سختی بسیار توانستیم 11 فاز پارس جنوبی را راه اندازی کنیم.

وی ادامه داد: چندی پیش توانستیم در یک روز 20 میلیارد دلار طرح نفتی (شماری از فازهای پارس جنوبی و واحد پتروشیمی) را راه اندازی کنیم که در طول تاریخ کشور بی سابقه است.

وزیر نفت گفت: در سال 1384 میزان تولید گاز در پارس جنوبی با قطر برابر بود اما در هشت سال از این کشور عقب افتادیم اما اکنون با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی دوباره با قطر برابر شدیم.

زنگنه ادامه داد: سهمیه ایران در اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) و جایگاه جهانی کشور از دست رفته بود که با سختی بسیار توانستیم سهمیه خود را با قدرت بازپس بگیریم.

وی ادامه داد: همچنین توانستیم عرضه بنزین پتروشیمی ها را که سرطان زا بود متوقف و به جای آن بنزین یورو4 توزیع کنیم.

زنگنه خِرَد و عقل را مساله اصلی کشور ما دانست و اضافه کرد: تصمیم ها باید بر اساس خرد باشد نه اینکه بگویند فلانی خواب دیده است که به فلان کس رای بدهید.

به گزارش ایرنا، همایش «ایران فرهنگی در جهان امروز» دومین نشست اهالی فرهنگ و هنر با دولتمردان بود که در تالار وحدت برگزار شد.

در این آیین وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نفت و امورخارجه در جمع هنرمندان و فعالان بخش فرهنگ مانند علی نصیریان، ولی الله شیراندامی، احمد مسجدجامعی، علیرضا تابش، کیومرث پوراحمد، فریدون شهبازیان، فرهاد توحیدی، محمد سریر، فاضل جمشیدی و جلیل اکبری صحت حضور یافتند و به تشریح دستاوردهای خود پرداختند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید