راهکارهایی برای کاهش هزینه های برق

کدخبر: ۱۷۰۴۹۸
قیمت برق در ساعت های مختلف شبانه روز متفاوت است؛ علاوه بر این، کم مصرف یا پر مصرف بودن مشترک نیز قیمت هر کیلووات ساعت برق را تغییر می دهد؛ مردم با اطلاع از چگونگی محاسبه نرخ برق در ساعت های متفاوت و موکول کردن زمان مصرف خود به ارزان ترین زمان محاسبه، می توانند هزینه های برق خود را کاهش دهند.
راهکارهایی برای کاهش هزینه های برق

 

به گزارش ایرنا، بیشتر مردم اطلاعی از قیمت گذاری برق در ساعت های متفاوت شبانه روز ندارند و یا در این حد می دانند که قیمت برق در ساعت های اوج مصرف بیشتر است. بیشتر مردم نمی دانند که تغییر زمانیِ بکارگیری از وسایل پر مصرف مانند ماشین لباس شویی، ماشین ظرفشویی و ... از زمان هایی که قیمت در اوج خود قرار دارد به زمان هایی که قیمت در کف خود قرار دارد، هزینه برق را تا حدود 10 برابر می تواند کاهش دهد.

تفاوت نرخ ها در واقع مشوقی است که وزارت نیرو برای تغییر زمانیِ بکارگیریِ لوازم پر مصرف از زمان پیک به زمان خارج از پیک در نظر گرفته است.

حسین صبوری مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در این زمینه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: بیشتر مشترکان خانگی ما کنتورهای سه تعرفه دارند؛ این کنتورها در سه بازه زمانی مصرف را ثبت و محاسبه می کنند.

وی با اشاره به اینکه زمان اوج مصرف (پیک) در سالهای اخیر به ساعت های 12 تا 16 منتقل شده است، گفت: انتظار داریم مشترکان از ساعت 12 تا 16 از بکار بردن لوازم و مصارف پرمصرف پرهیز کنند.

صبوری افزود: دومین زمان اوج مصرف ساعت 19 تا 21 است که مردم هم از وسایل سرمایشی استفاده می کنند و هم باید برق مورد نیاز بخش روشنایی تامین شود.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: ضریب مصرف برق در ساعت های هفت صبح تا 19 عصر، یک است؛ این ضریب در ساعت های 19 تا 24 شب، 2.5 محاسبه می شود و در بین ساعت های 24 تا هفت صبح یک چهارم محاسبه می شود.

به عبارتی دیگر، مصرف یک ساعت برق در طول روز که با ضریب یک محاسبه می شود در زمان اوج مصرف دو برابر و نیم محاسبه می شود؛ از طرفِ دیگر، در ساعت های بین 24 تا هفت صبح این مصرف تقسیم بر چهار می شود.

ساده تر این که، هزینه روشن بودن مثلا یک ساعت ماشین لباسشویی در بین ساعت های 19 تا 24 ، دو و نیم برابر هزینه استفاده از آن ماشین لباسشویی در طول روز است؛ همچنین هزینه روشن بودن مثلا یک ساعت ماشین لباسشویی در بین ساعت های 19 تا 24 ، 10 برابر استفاده از آن ماشین لباسشویی در بین ساعت های 24 تا هفت صبح است.

یه این ترتیب، مشترکان برق خانگی می توانند استفاده از وسایل پرمصرفی مانند ماشین های لباسشویی و ظرفشویی که مانند کولر و روشنایی منوط به زمان خاصی برای استفاده نیست را به ساعت های 24 تا هفت صبح موکول کنند و به این ترتیب هزینه های برق این وسایل پرمصرف را یک دهم کاهش دهند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ درباره لزوم مدیریت مصرف برق در زمان اوج مصرف نیز گفت: کل سال، هشت هزار و 760 ساعت است که 300 ساعت از این مدت، زمان اوج مصرف به شمار می آید. اگر مشترکان در این 300 ساعت همکاری داشته باشند، علاوه بر جلوگیری از اعمال خاموشی، از تحمیل سالیانه هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش های مختلف ساخت نیروگاه، خط انتقال، پست، سوخت و... نیز جلوگیری می کند.

** افزایش قیمت برق متناسب با افزایش مصرف

علیرضا احمدی یزدی مدیر کل دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توانیر نیز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره راهکارهای کاهش هزینه های برق خانوارها گفت: وزارت نیرو متناسب با نوع مصرف مشترکان برق صنعتی، کشاورزی، تجاری، اداری و خانگی، راهکارهایی را برای مدیریت مصرف شناسایی و ارایه کرده است؛ مشترکان خانگی می توانند با بکارگیری این راهکارها هم به جلوگیری از خاموشی در شبکه برق کشور کمک کنند و هم مشمول پاداش ها و تخفیف های همکاری با وزارت نیرو شوند.

وی اضافه کرد: پاداش همکاری مشترکان خانگی متناسب با میزان مصرف آنها در تعرفه ها لحاظ می شود؛ مشترکانی که مصرف ماهانه آنها کمتر از 100 کیلووات ساعت باشد به ازای هر کیلووات ساعت 45 تومان پرداخت می کنند؛ مشترکانی که مصرفشان بین 100 تا 200 کیلووات ساعت باشد بابت هر کیلووات 52 تومان پرداخت می کنند؛ اما در صورتی که مصرف آنها از 200 کیلووات ساعت بیشتر شود، نرخ محاسبه هزینه برق مشترک با جهشی در پرداخت روبرو می شود و به ازای هر کیلووات ساعت، 130 تومان باید پرداخت کنند.

بنابر این، نرخ محاسبه برق در زمانی که مصرف مشترک خانگی از 200 کیلووات ساعت بیشتر شود، نسبت به زمانی که مصرف ماهانه وی کمتر از 100 کیلووات ساعت باشد، سه برابر افزایش پیدا می کند.

به عبارتی دیگر، مشترک با استفاده از امکان تغییر در ضرایب با جابجایی بکارگیری از وسایل پرمصرف در زمان پیک و همچنین مدیریت مصرف برق، می تواند نرخ هر کیلووات ساعت برق مصرفی خود را با استفاده از این فرمول نیز، به یک سوم کاهش دهد.

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توانیر روش های دیگری نیز برای کاهش هزینه برق خانوارها ذکر کرد و گفت: سیستم سرمایشی در فصل تابستان بخش قابل توجهی از مصرف انرژی الکتریکی را به خود اختصاص می دهد؛ مشترکان برق باید توجه داشته باشند که دمای آسایش در تابستان بین 24 تا 26 درجه است و اگر بخواهند دمای واحد مسکونی خود را به کمتر از این میزان تنظیم کنند، مجبور می شوند انرژی بیشتری مصرف کنند.

احمدی یزدی کولرهای گازی غیر استاندارد و فرسوده را عامل دیگری برای افزایش مصرف و افزایش هزینه های برق خانوارها ذکر کرد و گفت: شاهدیم که کولرهای گازی دست دوم از مبادی غیررسمی وارد کشور می شود و مورد استفاده قرار می گیرد؛ مشترکان باید بدانند که مصرف برق کولرهای دست دوم و کهنه، سه برابر بیشتر از کولر نو است.

هر چند مشترکان برق به صورت مستقیم می تواند از این مشوق ها منتفع شود؛ اما باید توجه داشته باشیم که وزارت نیرو مجبور است بابت مابه التفاوت برق تولیدی و نیاز کشور در زمان اوج مصرف، خاموشی در شبکه سراسری اعمال کند؛ به عنوان نمونه، اوج مصرف برق در تابستان پارسال به 53 هزار مگاوات رسید که اگر مصرف مدیریت نمی شد، این رقم به 56 هزار مگاوات افزایش می یافت. 

در چنین شرایطی، به محض اینکه مصرف از 53 هزار مگاوات افزایش پیدا می کرد، وزارت نیرو مجبور می شد برای حفظ و پایداری شبکه و پرهیز از خاموشی سراسری، برق بخشی از شبکه را قطع کند.

پیش بینی ها حاکی از این است که امسال در زمان اوج مصرف با چهار هزار مگاوات کمبود تولید روبرو خواهیم شد که برای جلوگیری خاموشیِ ناشی از تولید، باید با استفاده از روش های مختلف، مصرف اوج بار را کاهش دهیم تا همه از نعمت برق برخوردار باشیم و هیچ ایرانی ای در خانه خود مجبور به روشن کردن شمع نشود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید