چادر مشکی ایرانی به «خاک سیاه» نشست

کدخبر: ۱۷۰۶۴۸
عدم حمایت از تولیدکننده داخلی باعث شده تا بازار چادر مشکی کشور در انحصار اجناس کره ای و ژاپنی باشد به نحوی که همه ترجیح می دهند در این حوزه واردکننده باشند تا تولید کننده.
چادر مشکی ایرانی به «خاک سیاه» نشست

به گزارش تسنیم، ایران با جمعیت بیش از هشتاد میلیون نفری بیشترین میزان مصرف چادر مشکی را در بین کشورهای منطقه و حتی جهان به خود اختصاص داده است به نحوی که این کشور بازار پر رونق و مناسبی برای فروش چادر در اختیار دارد که همین امر باعث شده تا حجم واردات چادر به کشور هر روز در حال افزایش باشد.

کشورهای آسیایی از جمله اندونزی، ژاپن و کره ‌جنوبی بیشترین سهم صادرات چادر به ایران را به خود اختصاص داده اند. در این میان سهم تولیدکننده داخلی در تأمین چادر مشکی بازار کشور تقریبا صفر است.

به اعتقاد فعالان حوزه نساجی در حال حاضر تولید پارچه چادر مشکی در ایران تقریباً متوقف شده و در شرایط فعلی تولید این کالا فقط برای آنکه دانش آن فراموش نشود، در حد بسیار جزئی انجام می‌شود. آنها معتقدند کاهش تعرفه واردات چادر و همچنین نبود مواداولیه و عدم حمایت از تولیدکننده داخلی باعث شده تا ایران نتواند در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشد که در صورت استمرار این شرایط تولید پارچه چادر مشکی در ایران هیچ توجیهی ندارد.

واعظی یکی از فعالان حوزه فروش چادر مشکی در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم می گوید: تولیدکننده ایرانی فقط در حوزه ملافه توانسته سهمی از بازار را به خود اختصاص دهد اما متأسفانه در تولید چادر مشکی موفق نبوده ایم و هر روز حجم واردات چادر به کشور افزاش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه واردات چادر برای فعالان این حوزه بسیار پر سود است، افزود: آنها انواع چادر را با قیمت های ارزان از کشورهای کره ، امارات و ژاپن وارد کشور کرده و با قیمت های بسیار گران به فروش می‌رسانند. به عنوان نمونه چادرهایی از ژاپن وارد شده که فروشندگان آنها را قواره ای یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسانند.

این فعال حوزه فروش چادرمشکی با اعلام اینکه واردکنندگان با شگردهای خود اقدام به واردات چادر می‌کنند، گفت: تجارت پر سود این حوزه باعث شده تا برخی ترجیح دهند به جای تولید، واردکننده شوند.

وی افزود: از دو سال پیش رکود شدیدی در بازار به وجود آمده و فروش اصلاً مناسب نیست . یکی از دوستان بنده که رئیس شعبه یکی از بانک‌های ملت است هفته پیش گفت که از 102 فقره چکی که به بانک ارسال شده حدود 72 فقره آنها برگشت پیدا کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید