بررسی وضعیت صادرات و واردات لوازم خانگی ایران

کدخبر: ۱۷۰۸۶۵
طبق آمارهای ارائه شده صادرات لوازم خانگی در ایران طی سال‌های گذشته روندی پر افت و خیز داشته و در نهایت طی این سال‌ها میزان رشد صادرات در این بخش چشمگیر نبوده است.
بررسی وضعیت صادرات و واردات لوازم خانگی ایران

به گزارش ایسنا، براساس آمارهای موجود در این بخش که البته تنها تا پایان سال ۱۳۹۴ را در بر می‌گیرد در سال ۱۳۹۴ صادرات انواع تلویزیون ایرانی حدود یک صدم میلیون دلار بوده است و صادرات ماشین لباسشویی به چهار میلیون دلار محدود شده است. همچنین در حوزه کولر آبی ایران تا پایان ۱۱ ماهه اول سال ۱۳۹۴، ۹۹ میلیون دلار صادرات داشته است.

در حوزه یخچال و فریزر نیز با رشدی قابل توجه در قیاس با سال ۱۳۹۳ در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۴، ۱۱.۲ میلیون دلار صادرات کالای ایرانی وجود داشته است.

اما صادرات این اقلام در شرایطی رخ می‌دهد که اعداد و ارقام واردات ایران در این حوزه‌ها به مراتب بالاتر است. به عنوان مثال طبق آمارهای ارائه شده تا پایان ۱۱ ماهه اول سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۵۰۰ هزار دلار ارز کشور برای واردات انواع تلویزیون خارج شده است. البته در کنار تلویزیون رقمی به مراتب بالاتر برای واردات انواع نمایشگرهای تخت از کشور خارج و هفت میلیون دلار ارز صرف واردات این بخش شده است که البته این رقم در قیاس با ۱۱ میلیون دلاری که در سال ۱۳۹۳ برای واردات این کالاها هزینه شده، کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

در خصوص ماشین‌های لباسشویی نیز در سال ۱۳۹۴، ۲۱ میلیون دلار کالا وارد کشور شده و در همین مدت دو صدم میلیون دلار نیز برای واردات کولرهای آبی هزینه شده که اگرچه این رقم عدد چندان بالایی به نظر نمی‌رسد. واردات یخچال و فریزر نیز در سال‌های گذشته از رقم ۲۹۰ میلیون دلار در سال ۱۳۸۹ یا ۳۴۸ میلیون دلار در سال ۱۳۹۰ به ۳۲ میلیون دلار در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۴ رسیده است.

بازارهای لوازم خانگی ایرانی کدامند؟

اما در این میان صادرات برخی کالاهای ایرانی مانند تلویزیون بیشتر به کشورهایی مانند عراق بوده است. البته در سال‌های قبل از ۱۳۹۴ کشورهای دیگری مانند افغانستان، کره جنوبی، مولداوی نیز وارداتی از ایران داشته‌اند اما در سال ۱۳۹۴ این صادرات تنها به کشور عراق محدود شده است در حالیکه واردات انواع تلویزیون از کشورهایی مانند کره جنوبی، آلمان، امارات، چین، دانمارک، هنک‌کنگ، ترکیه صورت گرفته است.

در حوزه نمایشگرهای تخت نیز کشورهای امارات، کره جنوبی،چین، ترکیه، سنگاپور، ژاپن، آلمان، هنگ‌کنگ، مالزی، هلند بیشترین سهم‌ها را به ترتیب داشته‌اند.

بیشترین بازار صادراتی ایران در زمینه کولرهای آبی مربوط به کشور عراق بوده و پس از آن افغانستان، سودان، ترکیه، اردن، پاکستان، امارات، کویت، ترکمنستان دیگر بازارهای این بخش را تشکیل داده‌اند. واردات کولرهای آبی نیز در سال ۱۳۹۴ به طور کامل در اختیار چین قرار داشته است.

در ارتباط با ماشین لباسشویی کشورهای عراق، افغانستان، عمان و سودان عمده بازارهای صادراتی ایران به شمار می‌روند و در بخش واردات این کالا به ترتیب امارات، چین، ترکیه، کره جنوبی، مالزی، ایتالیا، تایلند، گرجستان، عراق و آلمان بیشترین سهم را داشته‌اند.

در حوزه یخچال و فریزر نیز کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، امارات، پاکستان، ازبکستان، کره جنوبی، تاجیکستان و استرالیا جزو بازارهای هدف محصولات ایرانی بوده‌اند. از سوی دیگر کشورهای کره جنوبی، ترکیه، چین، امارات، لهستان، عراق، آلمان، ایتالیا، تایلند و فرانسه جزو صادرکنندگان این کالا به ایران به شمار می‌روند که در مجموع تنها در سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۳۲ هزار میلیون دلار ارز کشور برای واردات این کالا مصرف شده است.

رتبه ایران در صادرات و واردات

همچنین بر اساس آمارهای جهانی رتبه صادرات و واردات ایران در سال 2014 در حوزه صادرات و واردات برخی کالاها اعلام شده است که براساس آن در زمینه ماشین‌های لباسشویی در سال 2014 میلادی رتبه صادراتی ایران 82 و رتبه وارداتی ایران 17 بوده است.

در خصوص یخچال و فریزر هم در این سال در حالی ایران 87 مین کشور صادرکننده بوده که رتبه آن در واردات 23 اعلام شده است.

رتبه صادرات تلویزیون ایران در این مدت  68 بوده و در میان کشورهای واردکننده این رتبه 28 بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید