بزرگترین ناوگان بوئینگ کشور سهم که شد؟

کدخبر: ۱۷۱۴۹۱
پس از آنکه شرکت هواپیمایی ایران‌ایر توانست با نهایی کردن مذاکرات خود قراردادهایی جداگانه با سه شرکت ایرباس، بوئینگ و ATR به امضا برساند، شرکت هواپیمایی آسمان نیز مذاکراتی را آغاز کرد که روز گذشته نخستین نتیجه آن با انعقاد قرارداد خرید ۶۰ فروند بوئینگ امضا شد.
بزرگترین ناوگان بوئینگ کشور سهم که شد؟

به گزارش ایسنا ، شرکت هواپیماساز بوئینگ آمریکا که برای نزدیک به چهار دهه امکان حضور در بازارهای ایران را از دست داده بود، پس از اجرایی شدن برجام توانست مذاکرات خود را با ایرلاین‌های ایرانی از سر بگیرد که نتیجه آن در گام نخست قرارداد فروش ۸۰ هواپیما به ایران‌ایر و سپس ۶۰ فرورند هواپیما به آسمان بود.

شرکت آسمان که در طول سال‌های گذشته مانند دیگر ایرلاین‌های ایرانی برای حضور در بازارهای بین‌المللی با مشکلاتی جدی مواجه بود، در طول چند ماه قبل مذاکراتی را با بوئینگ ترتیب داد که در نخستین گام به امضای یک توافق‌نامه ابتدایی انجامید.

با برطرف شدن آخرین مشکلات و مسائلی که در مذاکرات مطرح بود، شرکت آسمان روز گذشته قرارداد رسمی را با مسئولان بوئینگ در تهران امضا کرد تا به این ترتیب در گام نخست خرید ۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ MAX ۷۳۷۷ را نهایی کند. طبق برآوردهای صورت گرفته ۹۵۵ درصد از این قرارداد را فاینانس پوشش خواهد داد و آسمان در گام نخست تنها ۵ درصد از قرارداد را به شکل نقدی پرداخت می‌کند.

این قرارداد که با پشتیبانی صندوق بازنشستگی کشوری اجرایی می‌شود، می‌تواند وضعیت ناوگان هواپیمایی آسمان را با مدرن‌ترین ایرلاین‌های منطقه و جهان سازگار کند.

۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ جدید در شرایطی به ایران فروخته خواهد شد که در حال حاضر تنها یک ایرلاین بین‌المللی نخستین فروند از سفارش‌های خود از این خانواده را دریافت کرده است. طبق آمارهای ارائه شده شرکت بوئینگ تاکنون بیش از ۳۷۰۰ فروند از این مدل هواپیما سفارش دریافت کرده و تاکنون تنها دو فروند آن را تحویل داده است.

بوئینگ MAX ۷۳۷ که مدل جدید از خانواده مطرح هواپیماهای ۷۳۷ به حساب می‌اید، از سال ۲۰۱۱ وارد مرحله برنامه‌ریزی شد و توانست نخستین پرواز خود را در ژانویه ۲۰۱۶۶ انجام دهد پس از آن بوئینگ فرآیند رسمی تحویل این هواپیما را به ایرلاین‌های سفارش‌دهنده آغاز کرد که ایرلاین مالزیایی مالیندو در می سال ۲۰۱۷ توانست دو فروند از این هواپیما را تحویل بگیرد. بوئینگ همزمان با آغاز برنامه اجرایی خود تحویل سفارش برای این هواپیما را نیز آغاز کرد که در سال ۲۰۱۱، ۱۵۰ فروند، ۲۰۱۲ ۹۰۸ فروند، ۲۰۱۳، ۷۰۸ فروند، ۲۰۱۴، ۸۹۰ فروند، ۲۰۱۵، ۴۰۹ فروند، ۲۰۱۶، ۵۴۰ فروند و ۲۰۱۷ تاکنون ۹۴ فروند سفارش جذب کرده که البته با ورود سفارش‌های شرکت آسمان رقم آن از ۳۷۰۰ فروند اعلامی نیز بالاتر خواهد رفت.

این هواپیما در کلاس‌های مختلف توانایی جابه‌جایی مسافران را خواهد داشت که از ۱۳۸ مسافر در بوئینگ ۷-۷۳۷ آغاز می‌شود و تا ۲۲۰ مسافر در بوئینگ ۹-۷۳۷ ادامه پیدا می‌کند همچنین این هواپیما توانایی پرواز چند هزار کیلومتری را نیز دارد و از این رو هواپیمایی آسمان می‌تواند پس از تحویل آنها چه در مسیرهای داخلی و چه در حوزه‌های بین‌المللی از آن استفاده کند.

با اضافه شدن ۶۰ فروند هواپیمای جدید سفارشی ایران تعداد کل خریدهای قطعی پس از اجرای برجام به ۲۶۰ فروند هواپیما می‌رسد. طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی ایران در قالب برنامه‌ای ۱۰ ساله به خرید حدود ۵۰۰ هواپیمای مسافربری جدید احتیاج خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید