تلاش برای حذف مالیات ارزش افزوده از برخی محصولات صنعت نوشیدنی

کدخبر: ۱۷۲۶۷۰
فعالان صنایع غذا و نوشیدنی کشور در حال برگزاری جلسات منظمی با مسئولان امور مالیاتی کشور هستند تا دست کم برخی محصولات این دو صنعت از مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند.
تلاش برای حذف مالیات ارزش افزوده از برخی محصولات صنعت نوشیدنی

به گزارش نوش آنلاین جلسات منظم و فشرده‌ای بین فعالان صنعت غذا و مسئولان امور مالیاتی کشور در جریان است  تا دست کم برخی محصولات این دو صنعت از مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند. در این جلسات فعالان صنایع غذا و نوشیدنی با تاکید بر پیامدهای منفی مالیات بر ارزش افزوده بر فعالیت‌های دو صنعت غذا و نوشیدنی خواهان چاره جویی عاجل مسئولان شده‌اند.

مالیات بر ارزش افزوده از محصولات کالایی در سال ۱۳۷۸ تصویب شد که طی آن مقرر شد  ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از کالاهای داخلی و صادراتی دریافت شود که این موضوع صنعت غذا و نوشیدنی را با ضررهای فراوانی از جمله تعدیل نیرو و … مواجه کرده است. انجمن صنایع غذایی ایران از همان ابتدای تصویب این قانون با برگزاری جلسات پی در پی سعی بر این داشته که به دلیل استراتژیک بودن محصولات غذایی و نوشیدنی این صنعت را از این قاعده مستثنی کند.

با پیگیری‌های انجام شده وسال گذشته معاون اول رئیس جمهوری دستور داد بر پایه قانون رفع موانع تولید، دولت موظف است که مالیات بر ارزش افزوده ۹درصدی را که بابت کالاهای صادراتی دریافت شده، ظرف مدت یک ماه به صادرکنندگان بازگرداند اما با این وجود مالیات بر ارزش افزوده برای محصولات غذا و نوشیدنی که در داخل توزیع  و مصرف می‌شوند، همچنان پابرجاست.

بر پایه این گزارش در جلسات فشرده امسال فعالان صنایع غذا و نوشیدنی با مسئولان امور مالیاتی کشور قرار بر این شده لیستی از محصولات صنایع غذا و نوشیدنی که برای حذف مالیات بر ارزش افزوده در اولویت هستند، تهیه‌شود. برای تهیه این لیست متغیرهای از جمله «سلامت بودن» محصولات غذایی و نوشیدنی در نظر گرفته شده است. البته مسئولان امر هنوز باحذف قطعی مالیات بر ارزش افزوده  محصولات یا برخی محصولات صنایع غذا و نوشیدنی موافقت قطعی نکرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید