جزئیات عرضه سهام 5 شرکت دولتی که 12 تیر به مزایده گذاشته می شود

کدخبر: ۱۷۳۰۰۶
سازمان خصوصی سازی قصد دارد بخشی از سهام دولت در پنج شرکت را به همراه 77 تخت فرش در 12 تیر ماه از طریق مزایده عرضه کند.
جزئیات عرضه سهام 5 شرکت دولتی که 12 تیر به مزایده گذاشته می شود

بر اساس گزارش سازمان خصوصی سازی، شرکت های زغال سنگ البرز شرقی، هلیکوپتری ایران، بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، ماشین سازی لرستان و گروه صنعتی ایدرو لندرا پنج شرکتی هستند که سهام آنها عرضه می شود.

شرکت زغال سنگ البرز شرقی

بر اساس فهرست اعلامی، 95 درصد سهام شرکت زغالسنگ البرز شرقی شامل 319 میلیون سهم به ارزش کل پایه 500 میلیارد و 993 میلیون ریال روی میز فروش گذاشته می شود.

شرکت زغالسنگ البرز شرقی که سابقه آن به عملیات اکتشافی مناطق معدنی شاهرود در سال 1348 باز می گردد، در سال 1356 با نام شرکت زغالسنگ البرز شرقی ثبت شد.

95 درصد از سهام معادن این شرکت در سال 93 به ذوب آهن اصفهان واگذار شد و پنج درصد باقی مانده نیز طبق قانون، بجای سهام عدالت به صورت سهام ترجیحی به کارگران و کارکنان شرکت تعلق گرفت،

شرکت هلیکوپتری ایران

قرار است 33.54 درصد سهام شرکت هلیکوپتری ایران شامل 15میلیون سهم به ارزش کل پایه 455 میلیارد و 433 میلیون ریال به شیوه مزایده عرضه شود.

شرکت هلیکوپتری ایران پس از انقلاب از ادغام دو شرکت هلندی (هلیکوپتر سرویس) و شرکت انگلیسی (هلیکوپتر ایران) ایجاد شد و به عنوان یک شرکت دولتی وابسته به وزارت دفاع فعال بود که در نهایت به وزارت نفت منتقل شد.

واگذاری این شرکت به بخص خصوصی در سال 86 به تصویب رسید و بخشی از سهام آن به مجموعه گروه اقتصادی مهرگان واگذار شد.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

67 درصد سهام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شامل 11 میلیون سهم به ارزش کل پایه 107 میلیارد و 181 میلیون ریال دیگر شرکت دولتی است که در نوبت فروش قرار گرفته است.

این شرکت در سال 1368 با هدف ارائه خدمات فنی، مهندسی، مشاوره ای و تحقیقاتی و برای ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان، تدوین استانداردهای مورد نیاز صنایع و نظارت بر حسن اجرای پروژه ها و حسن ارائه خدمات تاسیس شد.

 شرکت ماشین سازی لرستان

94.96 درصد سهام شرکت ماشین سازی لرستان شامل 129 میلیون سهم به ارزش کل پایه 57 میلیارد و 942 میلیون ریال از دیگر واگذاری های سازمان خصوصی سازی است.

این شرکت در سال 88 به شرکت توسعه و سرمایه گذاری امیرمنصور آریا واگذار شد که پس از مطرح شدن پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی، پس گرفته شد.

شرکت ایدرو لندرا

37.17 درصد سهام شرکت گروه صنعتی ایدرو لندرا شامل 7 میلیون سهم به ارزش کل پایه 2 میلیارد و 716 میلیون ریال دیگر سهامی است که 12 تیر ماه به مزایده گذاشته می شود.

در ابتدا 40 درصد سهام این شرکت در اختیار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بود و شرکت ایتالیایی لندرا و بخش خصوصی هرکدام 30 درصد سهام آن را در اختیار داشتند اما سازمان گسترش مدیریت اداره امور سهام خود در این شرکت را به شرکت توسعه صنایع خودرو (ایدکو) واگذار کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید