نقش شرکت‌های خصوصی در پروژه شبکه‌ ملی اطلاعات

کدخبر: ۱۷۶۴۳۹
معاون وزیر ارتباطات و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با تشریح نقش مهم شرکت‌های خصوصی در توسعه تصویب شبکه ملی اطلاعات این شرکت‌ها را حلقه‌ای مهم در تولید ارزش افزوده توصیف کرد.
نقش شرکت‌های خصوصی در پروژه شبکه‌ ملی اطلاعات

محمد جواد آذری جهرمی- مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت - در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نقش شرکت‌های خصوصی در توسعه و تقویت شرکت ملی اطلاعات، اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات لایه‌های مختلفی در سطوح گوناگون دارد. نقش شرکت های FCP براساس پروانه شان در رابطه با خدمات دسترسی است که وظیفه فراهم آوردن دسترسی مردم به اینترنت را براساس تعرفه‌های مشخص دارند.

وی ادامه داد: برخی دیگر از شرکت‌های خصوصی به سمت ایجاد مراکز داده‌ای یا "دیتاسنتر"‌ها در رابطه با شبکه ملی اطلاعات رفته‌اند. همچنین برخی دیگر از این شرکت ها به سراغ تولید سیستم‌ها و پلت فرم‌های توزیع محتوا رفته‌اند که هر کدام از این شرکت‌ها بنابر پروانه‌های کسب شده خود در راستای پروژه ملی اطلاعات نیز فعالیت می‌کنند.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت همچنین بیان کرد: امروزه این شرکت‌ها برای رونق شبکه ملی اطلاعات نقش مهمی را ایفا می‌کنند، هرچند که این شرکت‌های FCP درآمدشان هزار میلیارد تومان در سال است که جمعا به اندازه شرکت رایتل هم نمی‌رسد، ولی در زنجیره ارزش حلقه مهم و تاثیرگذاری هستند.

در این باره همچنین معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی کشور گفته است: افتتاح سه فاز شبکه ملی اطلاعات، بهینه سازی شبکه موجود در کشور است تا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بتواند طرح اصلی شبکه ملی اطلاعات را ارایه و اجرایی کند.

عباس آسوشه با بیان این که در دوره‌ دوم شورای عالی فضای مجازی، جلسات کارشناسی و مدیریتی متعددی با دستگاه‌های متولی فضای مجازی برگزار شد، افزود: سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات خروجی این جلسات است. مطابق این سند شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، بستر ارائه خدمات محتوایی از جمله دولت، آموزش، بهداشت و تجارت الکترونیک خواهد بود و نباید این خدمات را جزئی از شبکه ملی اطلاعات دانست.

به گفته معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی کشور باید تمامی دستگاه های اجرایی مرتبط با شبکه ملی اطلاعات در کنار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کمک کنند تا با وفاق و هم افزایی ملی این شبکه محقق شود و در صورتی که منتظر اجرای آن صرفا توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشیم و پس از انجام آن به دنبال ارایه خدمات بر روی آن برویم شبکه ملی اطلاعات اجرایی نخواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید