پایان حرف و حدیث ها ؛ قرارداد توتال تایید شد

کدخبر: ۱۷۸۰۱۸
سخنگوی دولت از تایید قرارداد ایران با توتال ازسوی هیات عالی نظارت بر منابع نفتی خبرداد. محمدباقر نوبخت روز گذشته در آخرین نشست خبری‌اش در دولت یازدهم همچنین گفت: طبق قانون نفت، مرجعی که می‌تواند نسبت به قراردادهای نفتی اظهارنظر کند، هیات عالی نظارت است.
پایان حرف و حدیث ها ؛ قرارداد توتال تایید شد

به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: دولت یازدهم علاوه‌بر نظارت این هیات عالی، تعهدی هم به‌منظور روزآمد کردن قراردادها برای رقابت‌های منطقه‌ای در چارچوب قانون اساسی ایجاد و مقرر کرد در این زمینه نوآوری صورت گیرد که برای این منظور از عالی‌ترین جایگاه رسمی نظام و از رده‌های کارشناسی نظرات جمع‌بندی شد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: هیات وزیران تصویب کرد اگر قراردادی در این چارچوب عمل شود هیات دیگری نیز باید تطبیق قراردادها را مورد بررسی قرار دهد و قراردادهای منعقده با چارچوب کلی که مراجع عالی نظام نظر دهند، تطبیق دهد؛ بنابراین هر قراردادی پیش از انعقاد باید ازسوی شورای اقتصاد تصویب شود تا از نظر مالی، فنی، اقتصادی و زیست‌محیطی از توجیه کافی برخوردار باشد.

سخنگوی دولت توضیح داد هیات عالی نظارت در نهایت این قرارداد را بررسی کرد تا مشخص شود که مصوبه شورای‌عالی اقتصاد را دارد و آیا هیات تطبیق این قراردادها را با چارچوب‌های نوین منطبق کرده است و در نهایت این هیات براساس وظایف، ارزیابی متن، حجم مالی، تعهدات، مقدار محصول از زمان اجرا در جهت صیانت از تولید و عواید حاصل از انفال عمومی را دارد یا خیر، که این هیات به اتفاق آرا این قرارداد را تایید کردند. نوبخت گفت: باید قبول کنیم این اموال متعلق به مردم است و اگر یک نفر تردیدی در این زمینه ایجاد کند که منافع مردم در خطر بیفتد، هر قدر که مردم اعتماد داشته باشند به دولت بازهم تردید خواهند کرد.

قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی نخستین قرارداد جدید در پساتحریم است که میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‎پی‎سی) و شرکت پتروپارس 12 تیرماه امسال امضا شد. هیات عالی نظارت بر منابع نفتی شامل وزیر نفت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری، وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، دادستان کل کشور، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و یکی از معاونان وزارت نفت به انتخاب وزیر است.

دلیل کاهش صادرات غیر‌نفتی

به گزارش «ایسنا» نوبخت درباره کاهش صادرات غیر‌نفتی ایران و علت آن نیز تصریح کرد: صادرات نفتی طبق برنامه پیش رفته و تولید نفت هم در تیر ماه به 3 میلیون و 853 هزار بشکه رسیده است.او گفت: با این وجود قیمت نفت هم افت پیدا کرده است. صادرات غیر‌نفتی هم اندکی نسبت به واردات تغییر یافته که در حال بررسی علت‌های آن هستیم و امیدواریم تا پایان سال صادرات غیر‌نفتی را طبق برنامه پیش ببریم.

افزایش قیمت‌ها فصلی است

او درباره افزایش قیمت برخی اقلام در ماه‌های اخیر گفت: برخی افزایش قیمت‌ها فصلی است که دوباره به جای خود بازمی‌گردد مثل قیمت ارز. از سویی گرما و سرما هم روی قیمت برخی اقلام تاثیر می‌گذارد. ما نمی‌خواهیم بلافاصله با گران شدن برخی کالاها به واردات رو بیاوریم؛ زیرا این کار فقط در کوتاه‌مدت جواب می‌دهد و واردات به تولید داخلی آسیب می‌زند. به زور پایین آوردن قیمت‌ها با واردات ممکن است که برنامه دولت حمایت از تولید داخلی است.

سپرده‌گذاران موسسات مالی

به گزارش «ایرنا» در ادامه این نشست خبری سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه سپرده‌گذاران موسسات کاسپین و ثامن‌الحجج(ع) مدعی هستند که به ازای مابقی سپرده‌هایشان رسیدی از سوی موسسات ارائه نمی‌شود، دولت در این زمینه چه برنامه‌ای دارد، گفت: از این موسسات می‌خواهیم اطلاع‌رسانی بیشتری انجام دهند و دولت خود را موظف می‌داند تا نسبت به احقاق حقوق مردم تلاش کند و در این خصوص هر آنچه را که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کردند، اجرا خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید