اقتصاد محیط زیست باید در مناطق آزاد احیا و مورد توجه قرار گیرد

کدخبر: ۱۷۸۵۷۸
معاون فرهنگی شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بر احیای اقتصاد محیط زیست تاکید کرد و افزود: باید اقتصاد محیط زیست در مناطق آزاد کشور احیا و مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
اقتصاد محیط زیست باید در مناطق آزاد احیا و مورد توجه قرار گیرد

 

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین «محمدعلی زم» در هشتمین نشست «شورای راهبردی محیط زیست و توسعه پایدار مناطق آزاد کشور» در محل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، هنر محیط زیست را اجتماعی بودن آن دانست و افزود: از اینرو مردم باید مسئولیت مسئولیت بیشتری بپذیرند تا مشارکت اجتماعی بیشتر شود.

وی با بیان اینکه سازمان های غیر دولتی - NGO - فعال در حوزه محیط زیست در مناطق آزاد می توانند درآمدزایی داشته باشند، بر حمایت مناطق آزاد برای فعال سازی NGO ها در زمینه محیط زیست تاکید کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برای این مهم باید در مناطق آزاد تولید اطلاعات صورت گیرد، افزود: این NGO ها می توانند در نظارت های زیست محیطی از شرکت ها و تولیدکنندگان مشارکت داشته باشند و اخذ عوارض آلایندگی نیز می تواند در دستور کار بخش محیط زیست مناطق قرار گیرد.

وی یاداور شد: البته بخشی از این عوارض طبق منشور معاونت فرهنگی که در دولت تصویب شده، در همین بخش و از طریق سمن های زیست محیطی هزینه می شود. 

زم با اشاره به تاسیس مدارس طبیعت در مناطق آزاد، گفت: برای راه اندازی مدارس طبیعت در این مناطق بهتر است از پارک ها و جنگل های حاشیه مناطق استفاده و یک منطقه به عنوان پایلوت در کشور معرفی شود.

در ادامه این نشست، مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، به معرفی مدارس طبیعت در مناطق آزاد کشور پرداخت و گفت: هدف از ایجاد این مدارس، تغییر نگاه کودکان نسبت به محیط زیست پیرامونی است.

«محمد درویش» از افتتاح50 مدرسه طبیعت در کمتر از سه سال در سازمان حفاظت محیط زیست کشور خبر داد و افزود: در مدارس طبیعت به هیچ پرسشی داده نمی شود بلکه فضایی فراهم می شود تا دانش آموزان پاسخ های خود را کشف کنند.

درویش با اشاره به امضای تفاهمنامه سازمان محیط زیست با وزارت آموزش و پرورش و سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور، گفت: در نظر داریم تفاهمنامه ای با دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور منعقد کنیم چرا که اگر در مناطق آزاد یک مدرسه طبیعت وجود داشته باشد، می تواند بستر توسعه اقتصادی مناطق را تضمین کند.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: کم هزینه ترین و پایدارترین کار این است که بتوانیم در آموزش و پرورش کشور تحول جدی ایجاد کنیم.

در ادامه، دبیر شورای راهبردی فرهنگ دریاسالاری شورایعالی مناطق آزاد، با اشاره به محیط زیست دریایی گفت: مناطق آزادی که به دریا متصل هستند، باید نیروهای متخصصی در زمینه محیط زیست دریایی داشته باشند و برنامه محیط زیست مناطق را طوری فراهم کنند که تا 4 سال آینده آماده پذیرش گردشگران باشند.

«عباسعلی بیات» تجهیزات آبی در موضوعات زیست محیطی را بسیار با اهمیت دانست و افزود: در آب نیاز به صنعت و تکنولوژی داریم و متخصصین دریایی می توانند در استفاده از این تکنولوژی همکاری کنند.

در پایان این نشست هر یک از مدیران محیط زیست سازمان های مناطق آزاد کشور به ارائه گزارش در خصوص حوزه محیط زیست منطقه متبوع خود پرداختند.

به گزارش ایرنا، هشتمین نشست شورای راهبردی محیط زیست و توسعه پایدار مناطق آزاد کشور» با هماهنگی معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در محل این دبیرخانه برگزار شد.

در این نشست، مدیران محیط زیست سازمان های مناطق آزاد، مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، دبیر شورای راهبردی فرهنگ دریاسالاری شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، نماینده رسمی شرکت SGS سوئیس و مدیر تیم کارشناسی جایکا (پروژهeco Island جزیره قشم) حضور داشتند.

ارائه دیدگاه ها، رویکردها و مهم ترین چالش های محیط زیست در شورایعالی مناطق آزاد، ایجاد مدارس طبیعت در مناطق آزاد، برندسازی در محیط زیست و ارائه گزارش عملکرد مناطق آزاد کشور در حوزه محیط زیست و توسعه پایدار و تشریح حداقل یک تجربه موفق عملکرد زیست محیطی در هر منطقه از سوی مدیران محیط زیست سازمان های مناطق آزاد از جمله موارد مطروحه در این نشست بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید