ربیعی: با تعاون کار و با کار رفاه ایجاد می شود

کدخبر: ۱۷۹۶۳۰
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه توسعه تعاونی در کشور می تواند روح اعتدال و عدالت را گسترش دهد ،گفت: با تعاون می توان کار ایجاد کرد و با ایجاد کار می توان رفاه را در سطح جامعه گسترش داد
ربیعی: با تعاون کار و با کار رفاه ایجاد می شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علی ربیعی شامگاه دوشنبه در نشست صمیمی با تعاونگران کشور در اتاق تعاون ایران با انتقاد از ایجاد تعاونی های اعتبار، گفت: تلاش می کنیم تا بخش تعاون در مسیر خود فعالیت کنند.

وی با یادآوری اینکه روزی که به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده بودم، برخی معتقد بودند که ادغام سه وزارتخانه در یک وزارتخانه کار درستی نبوده است، گفت: وقتی محضر رهبر معظم انقلاب حاضر شدم نخستین پرسش ایشان در خصوص ادغام وزارتخانه های تعاون و کار سابق بود.

وی ادامه داد: به ایشان پاسخ دادم که این وزارتخانه می تواند بر اثر تعاون، کار ایجاد کند و با استفاده از کار، رفاه بوجود بیاورد. بنابراین پشت ادغام این وزارتخانه نظریه ای وجود دارد.

به گفته ربیعی، با رشد کلاسیک نمی توان بیش از 400 الی 500 هزار شغل ایجاد کرد، بنابراین 600هزار شغل را باید از طریق نهادهای مردمی ایجاد کرد.تجارب سال های 94 و 95 نشان داده که ظرفیت های خالی اشتغال در کجا قرار دارد.

وی یکی از برنامه های خود در دولت دوازدهم را عجین کردن اشتغال با بخش تعاون عنوان کرد و گفت: مصوبه 1.5میلیارد دلاری در صورتی که از سوی شورای نگهبان هم تایید شود در آئین نامه اجرایی آن سهم تعاون از نظر نرخ و اندازه را افزایش خواهم داد. قرار است 1.5 میلیارد دلار را در چند بانک سرمایه گذاری کنیم و به همان اندازه نیز بانکها پول بیاورند و با نرخ سود 9 درصد تسهیلات پرداخت کنند.

ربیعی تاکید کرد: بخش تعاون در عرصه های گوناگون توسعه می یابد زیرا تعاون را نمی توان با زور در جامعه ایجاد کرد.تعاون باید در مسیر طبیعی خود شکل بگیرد.

وی گفت: تعاونی های تامین نیاز، که قرار است به همدیگر زنجیره شوند بستر خوبی برای فعالیت محسوب می شوند . شرکت های خصوصی را هم می توانیم در قالب بخش تعاون با هم زنجیر کنیم. 

ربیعی با انتقاد از اینکه سهام عدالت مسیر نادرستی را طی کرده است گفت: به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور نامه نوشتم که سهام عدالت در پائین دست تعاونی است اما وقتی به بالا دست مراجعه می کنیم بخش خصوصی به شکل زامبی ها است. اگر این سهام به شکل تعاونی خروجی داشت سهم بخش تعاون از اقتصاد را افزایش می داد.

ربیعی معتقد است: ذهنیت به بخش تعاون باید بهبود یابد .من در صدد هستم حتی در بخش اشتغال معلولان ،تعاونی ها را گسترش دهم. 

وی جایگاه اتاق تعاون را به لحاظ قانونی بسیار برجسته دانست و گفت: این اتاق با توجه به اینکه با مردم ارتباط مستقیم دارد قابل قیاس با اتاق های اصناف و بازرگانی نیست.

ربیعی همچنین در خصوص بانک توسعه تعاون اظهار داشت: این بانک باید گسترش یابد و در یکی دو ساله اخیر کمک های کوچکی به این بانک انجام شده است اما ناکافی است. باید بحث تضمین اعتبار را در خصوص بانک توسعه تعاون گسترش بدهیم تا این بانک تضامین شرکت های تعاونی را افزایش بدهد.

وی ایجاد زنجیره های افقی و عمومی تعاونی را مهم دانست و از دیگر برنامه های خود گره زدن افقی و عمودی تعاونی ها عنوان کرد و افزود: معتقدم گروههای زیادی ازتشکل ها را می توانیم در قالب تعاونی ها ایجاد کنیم. 

به گفته وزیر کار، تشکل ها یک سازمان مدنی هستند که بایدبا سازوکار مدنی مدیریت شوند.

وی در خصوص پس گرفتن لایحه تعاون از مجلس نیز گفت: من با پس گرفتن آن موافق نیستم اما بخش های زیادی از آن باید حذف شود. خلاء های موجود را بررسی کنیم و مواردی از آن را که اضافی است می توان حذف کرد. 

ربیعی در پایان به اقدامات خوب دولت یازدهم در حوزه تعاونی مرزنشینان اشاره کرد و گفت: برنامه هایی برای بخش تعاون به ویژه تعاونی های مرزنشینان دارم .

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید