مردگانی که سهام عدالت می گیرند

کدخبر: ۱۸۰۵۴۱
آرمان- سوسن یحیی‌پور: رئیس سازمان خصوصی سازی در مورد کسانی که مشمول سهام عدالت هستند و مرحوم شده‌اند، گفت: اگر متوفی قبل از آذر ۹۵ باشد، هنوز در مورد پرداخت سود سهامشان برنامه‌ای نداریم، اما اگر متوفی بعد از آذر ۹۵ باشد، ورثه‌اش سود دریافت می‌کنند. به گفته پوری حسینی، از جمع 47‌میلیون نفری که مشمول سهام عدالت بودند و ثبت‌نام آنها قطعی شده است، بیش از 30‌میلیون تا کنون کد شبای خود را وارد سامانه سهام عدالت کرده‌اند.
مردگانی که سهام عدالت می گیرند

روزنامه آرمان با این مقدمه نوشت : سهام عدالت، همان سهام شرکت‌های دولتی است که منبع درآمد دولت محسوب می‌شوند و دولت بدین طریق می‌خواهد بخشی از درآمدهای خود را بلاعوض به مردم واگذار کند. سهام عدالت نوعی یارانه است که طبق نظر دولت نهم، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود.

دولت نهم، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرد. هیات وزیران در جلسه مورخ 21/8/1385 بنا به پیشنهاد شماره 31168 مورخ 12/7/1385 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل 138 قانون اساسی‌جمهوری اسلامی ایران و ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی‌جمهوری اسلامی ایران (مصوب 1383) آیین نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون بر اساس توزیع سهام عدالت را تصویب کرد. هدف عمده توزیع سهام عدالت بهینه کردن توزیع درآمد در کشور و مشارکت دادن همه مردم در اداره امور اقتصادی کشور است. این برنامه با به‌کارگیری راهکارهای خاص خود به تعدیل اقتصادی کارا در اقتصاد خواهد پرداخت. توزیع متعادل ثروت و درآمد در کشور، افزایش ثروت و ایجاد درآمد دائمی برای خانوارهای نیازمند،‌ تسریع در روند خصوصی سازی از طریق واگذاری گسترده سهام شرکت‌های دولتی، استفاده از روش‌های سالم‌تر و شفاف‌تر جهت واگذاری سهام شرکت‌ها، متکی به خود کردن خانوارهای نیازمند و کاهش تعهدات مستقیم دولت و نهادهای حمایتی، کاهش اندازه بخش دولتی و انتقال تصدی‌ها به عموم مردم،‌ گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور،‌ تفکیک مناسب‌تر وظایف حاکمیتی و بنگاه داری وسازماندهی کاراتر بنگاه‌های دولتی و کارآمد کردن دولت در عرصه وظایف حاکمیتی از جمله اهداف و اثرات کلی اجرای چنین طرحی اعلام شده است. همچنین،‌ مشمولان طرح توزیع سهام عدالت عبارتند از دو دهک جمعیتی کشور که شامل افراد یا خانوارهایی با پایین‌ترین میزان درآمد هستند. طرح توزیع سهام عدالت از سال ۸۵ تاکنون در کشور در حال اجراست و بر اساس قانون تاکنون‌درصدهای متفاوتی از سهام ۶۰ شرکت در سبد سهام عدالت تحت عنوان شرکت‌های سرمایه‌پذیر قرار گرفته است. همچنین بر اساس طرح توزیع سهام عدالت یک‌میلیون تومان از سهام این شرکت‌ها به این شرط به مشمولان داده شده است تا در مدت ۱۰ سال از محل سود سالانه این سهام، اقساط آن تسویه شود.

پرداخت سود سهام عدالت متوفیان بعد از آذر ۹۵

رئیس سازمان خصوصی سازی در مورد کسانی که مشمول سهام عدالت هستند و مرحوم شده‌اند، گفت: اگر متوفی قبل از آذر ۹۵ باشد، هنوز در مورد پرداخت سود سهامشان برنامه‌ای نداریم، اما اگر متوفی بعد از آذر ۹۵ باشد، ورثه‌اش سود دریافت می‌کنند. میرعلی اشرف عبداله پوری حسینی افزود: از جمع 47‌میلیون نفری که مشمول سهام عدالت بودند و ثبت‌نام آنها قطعی شده است بیش از 30‌میلیون تا کنون کد شبای خود را وارد سامانه سهام عدالت کردند که 27‌میلیون نفر آنها کد آنها با بانک‌ها چک شده است و درست بوده و دو‌میلیون نفر مانده را نیز تا آخر هفته بررسی می‌کنیم و به متقاضیان اعلام خواهیم کرد. او با بیان اینکه از 17‌میلیون باقی مانده نیز درخواست داریم که کد شبای بانکی خود را در سامانه ثبت کنند، خاطرنشان کرد: اگر وارد کردن شماره شبا را به روزهای پایانی واگذار کنند احتمال دارد با توجه به شلوغی نتوانند به درستی شماره خود را وارد سیستم کنند و حقی از آنها ضایع شود. رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه حدود دو هفته طول می‌کشد تا از بانک تاییدیه کد شبا را دریافت کنیم، اظهار داشت: تا تاییدیه کد شبا از بانک گرفته نشود، نمی‌توانیم سود را واریز کنیم بنابراین در این فرصت باقیمانده افرادی که کد شبای خود را وارد نکردند اقدام کنند تا شهریور ماه که سود پرداخت می‌شود مشکلی برای آنها ایجاد نشود. پوری حسینی در مورد افرادی که در این نوبت جزو 47‌میلیون ثبت‌نام‌کننده سهام عدالت نبودند و جامانده‌اند،گفت: حدود یک و نیم‌میلیون نفر از این افراد در مراحل اولیه مشمول بودند که ثبت‌نام نکردند. در مورد این افراد و سایر افرادی که اکنون شامل سهام عدالت نیستند هیات دولت در مهرماه و پس از سرو سامان گرفتن مشمولان اولیه تصمیم‌گیری خواهد کرد. او در مورد اینکه اگر شخصی مدارک خود را گم کرده باشد چگونه می‌تواند سهام عدالت خود را دریافت کند، تصریح کرد: برای دریافت سهام عدالت احتیاجی به هیچ‌مدرکی نیست و برای دریافت آن کافی است فرد اطلاعات شناسنامه‌ای خود را بلد باشد و به همین جهت بود که می‌گفتیم که آن اوراقی که دست سهامداران عدالت است ارزش خرید و فروش ندارد. رئیس سازمان خصوصی سازی در مورد کسانی که مشمول سهام عدالت هستند و مرحوم شده‌اند نیز بیان داشت: اگر متوفی قبل از آذر 95 باشد هنوز در مورد پرداخت سود سهامشان برنامه‌ای نداریم، اما اگر متوفی بعد از آذر 95 باشد با توجه به اینکه سیستم خود را به روز رسانی نکرده‌ایم، به‌طور کلی سهام عدالت متوفیان از بین نمی‌رود و به وارثان انتقال پیدا می‌کند،‌ اما باید گواهی حصر وراثت داشته باشند وگرنه از سهام عدالت و سود آن هیچ‌بهره‌ای نخواهند برد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید