معاون وزیر صنعت: 300 هزار واحد صنفی فاقد پروانه در کشور شناسایی شده است

کدخبر: ۱۸۱۲۳۲
معاون اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه 2 میلیون و 500 هزار واحد صنفی در کشور پروانه کسب دارند، گفت: 300 هزار واحد صنفی فاقد پروانه نیز در کشور شناسایی شده است.
معاون وزیر صنعت: 300 هزار واحد صنفی فاقد پروانه در کشور شناسایی شده است

 

به گزارش یکشنبه شب ایرنا، «یدالله صادقی» دیروز در نشست اصناف و مالکان واحدهای صنفی استان کردستان،افزود:سال گذشته،290 هزار پروانه کسب برای اصناف مختلف در کشور صادر شد و تعداد 170 هزار پروانه کسب نیز به دلایل مختلف باطل شد.

وی با یادآوری اینکه اکنون یک میلیون و 250 هزار واحد توزیعی در کشور وجود دارد، افزود: در ایران به ازای هر 68 نفر یک فروشگاه و واحد صنفی وجود دارد در حالیکه در سایر کشورهای جهان به ازای هر 150 یا 200 نفر یک فروشگاه هست.

صادقی تعداد فروشگاه های زنجیره ای در کشور را 2 هزار و 600 واحد اعلام کرد و یادآور شد: این فروشگاه ها با تبلیغات زیاد و اعمال تخفیف های 40 تا 60 درصدی در فروش کالا، مشتریان را به سمت خود جذب می کنند.

معاون اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: فروشگاه های زنجیره ای از نظر حجم فروش و مساحت عرضه کالا شرایط خوبی دارند اما تبلیغات حاکم بر فضای این فروشگاه ها باید حذف شود.

وی با بیان اینکه مجموع فروشگاه های زنجیره ای یک درصد خرده فروشی در ایران است، گفت: مساحت فروشگاه های زنجیره ای در شهرستان های کوچک باید افزایش یابد.

وی در زمینه فروشگاه های اینترنتی نیز گفت : به طور قانونی نمی توان از فعالیت فروشگاه های اینترنتی جلوگیری کرد بلکه اصناف ناگزیر هستند در عرصه فعالیت های کسب و کار خود را به روز کنند.

صادقی با یادآوری اینکه دستمزد و شمش طلا مالیات بر ارزش افزوده ندارد، افزود: پیشنهاد حذف مالیات شمش طلای وارده از خارج و پرداخت حق اجرت مالیات بر شمش طلا برای تصویب نهایی به مجلس ارائه شده و امید است نمایندگان با حذف آن موافقت کنند چرا که دریافت مالیات بر ارزش افزوده از واردات شمش طلا، منجر به افزایش هزینه ساخت می شود.

معاون وزیر صنعت به اشکالات قانون نظام صنفی در ایران اشاره کرد و ادامه داد: برای اصلاح قانون نظام صنفی باید اصلاحیه قانون اصناف از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت تایید و در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

صادقی یادآور شد: پیشرفت در الکترونیکی کردن فرایندهای مالی کشور منجر به شفافیت بیشتر می شود همچنین با همکاری اتاق اصناف ایران باید صندوق های مکانیزه فروش طراحی و نصب شود.

وی افزود: ساختار اتحادیه ها باید متناسب تر شود اگر این مهم اجرایی شود بنیه اتحادیه ها در شهرستان ها قوی تر می شود.

**دریافت مالیات عادلانه از انتظارات منطقی اصناف کردستان است 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان نیز در این نشست گفت: دریافت مالیات عادلانه و متناسب با درآمد واحدهای صنفی از انتظارات منطقی اصناف کردستان است. 

محمد دره وزمی افزود: واحدهای صنفی کردستان نگران پرداخت مالیات نیستند بلکه انتظار دارند مالیات عادلانه پرداخت کنند. 

وی به آمار بالای بیکاری در استان کردستان اشاره کرد و افزود: برخی برای رفع مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال اقدام به راه اندازی واحدهای صنفی کرده اند. 

دره وزمی یکی از دلایل پایین بودن درآمد واحدهای صنفی در استان کردستان را افزایش تعداد واحدها دانست و تاکید کرد: 154 اتحادیه صنفی در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه 50 درصد صنوف استان یعنی 30 هزار واحد صنفی در سنندج متمرکزند، یادآور شد: تعداد 58 هزار واحد صنفی در استان کردستان وجود دارد.

به گزارش ایرنا، در این نشست نمایندگان واحدهای صنفی استان کردستان مسائل و مشکلات حوزه های کاری خود را با معاون اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در میان گذاشته و خواستار توجه مسئولان به حل این مشکلات شدند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید