موضع مبهم اصناف درباره عرضه گوشی های آیفون

کدخبر: ۱۸۱۲۳۴
موضوع تقلب در عرضه گوشی های اپل به نمایان شدن اختلاف ها میان اتحادیه های مهم و اصلی فعال در این بخش انجامیده اما هنوز به ابهام مردم و مشتریان در این زمینه پاسخی داده نشده است.
موضع مبهم اصناف درباره عرضه گوشی های آیفون

 

به گزارش ایرنا، چندی پیش فیلمی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن فردی از تقلب در عرضه گوشی های همراه با برند اپل توسط شرکت واردکننده داخلی خبر می داد. 

وی با ارایه برخی دلایل عنوان می کند گوشی های آیفونی که توسط برندی خاص در ایران عرضه و ضمانت شده اند بازتعمیر شده اند اما در بازار ایران با عنوان گوشی نو به فروش می رسند.

به نظر می رسد طرح این موضوع در شبکه های مجازی همزمان با حذف برنامه های کاربردی ایرانی از فروشگاه مجازی اپل در کاهش تقاضای این نوع گوشی در بازار ایران موثر بوده است.

این موضوع از رییسان اتحادیه های صنف فناوران رایانه تهران و فروشندگان دستگاه های صوتی وتصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی پیگیری شد اما هر کدام تقصیر را بر گردن اتحادیه دیگر انداختند یا تمام قد در پی رد صورت مساله برآمدند. با این همه هیچ یک از این اتحادیه ها در مورد ادعاهای مطرح شده نظر روشنی ارایه نکردند.

رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران اعلام کرد مجوز فعالیت نمایندگی فروش گوشی اپل از سوی اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی صادر شده است.

«مهدی میرمهدی» افزود: این اتحادیه با توجه به اینکه پروانه فعالیت شرکت نمایندگی فروش را صادر کرده است باید پاسخگوی مشکلات پیش آمده در زمینه فروش محصولات باشد.

میرمهدی درباره ادعای فروش گوشی های رفرش شده اپل در بازار ایران با گارانتی اصلی و به عنوان گوشی نو گفت: نمی توان این مساله را تایید یا رد کرد و بنده هم همانند دیگر هموطنان فیلمی را در این باره دیدم و پس از آن در حال پیگیری موضوع و بحث های کارشناسانه هستم. 

وی تاکید کرد مسوولان اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران و فروشندگان آیفون که از این اتحادیه مجوز فعالیت گرفته اند باید روشنگری کنند.

وی ادامه داد: دلیلی ندارد این اتحادیه از وظیفه اصلی خود که همانا پاسخگویی به منتقدان است شانه خالی کند؛ بلکه باید همانگونه که از ورود اپل به بازار دفاع می کند به همان شکل پاسخ منتقدان را نیز بدهد.

میرمهدی یادآوری کرد حوزه فعالیت اتحادیه فناوران رایانه ای و اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی و نیز اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران با یکدیگر همپوشانی دارد و ممکن است دوستانی که در قسمت اپل فعالیت می کنند از هر 2 اتحادیه مجوز دریافت کرده باشند.

«این موضوع بر بازار همکاران ما در اتحادیه فناوران رایانه ای نیز تاثیر منفی گذاشته است و به همین دلیل موضوع را پیگیری می کنیم».

وی ادامه داد: متاسفانه یکی از همکاران ما با برندی شبیه به برندی که مورد اتهام واقع شده در حال فعالیت است اما به دلیل شباهت اسمی در عرضه محصولات خود دچار مشکل شده است. به همین سبب ما به جد پیگیر این موضوع هستیم تا خدای نکرده این ابهام ضرر بیشتری به همکار ما وارد نکند.

** مشکل، به گوشی های قاچاق مربوط می شود

رییس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه های صوتی وتصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی نیز اعلام کرد در زمینه فروش دستگاه رفرش اپل به جای اصل توسط واحدهای صنفی که در زیر مجموعه این اتحادیه قرار دارند هیچ گزارشی دریافت نشده است. 

«ابراهیم درستی» گفت: به صورت قاطع می توانم ورود چنین گوشی را از طریق مبادی قانونی و فروش آن توسط واحد های زیرمجموعه این اتحادیه را رد کنم و اگر چنین گوشی در بازار موجود است از مبادی قاچاق وارد کشور شده است.

درستی اضافه کرد:البته نمی توانیم بگوییم همه کارهای افرادی که زیر نظر اتحادیه فعالیت می کنند به طور مطلق درست است.

وی ادامه داد: ممکن است برخی واحدهای عرضه کننده فاقد پروانه کسب چنین اقدام هایی را انجام دهند اما همه واحدهای صنفی ما موظفند مشتری را درباره اصل بودن گوشی مطمئن کنند.

به نظر می رسد موضوع گوشی های اپل چه درست باشد و چه نادرست، به تفکیک هر چه بیشتر حیطه فعالیت اتحادیه های مهم و اصلی در این زمینه بینجامد. 

البته رفع نگرانی مردم و شفاف سازی ابهام های مطرح شده، حق عمومی است که باید هر چه زودتر در این زمینه اقدام کرد

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید