ازسوی دیوان محاسبات ارسال شد

کتابچه تخلفات نفتی دولت احمدی نژاد در کمیسیون بودجه

کدخبر: ۱۸۲۸۸۶
«سال‌های ٨٨ تا ٩٢» همان سال‌هایی هستند که مجلس از دیوان محاسبات توضیحات بیشتری از تخلفات نفتی رخ داده در این بازه زمانی می‌خواهد. سال‌هایی که برای گزارش تخلفات نفتی آن‌که دولت پر تخلف دهم بر سر کار بوده است یک «کتابچه» به کمیسیون برنامه و بودجه ارسال شده است تا نمایندگان مجلس دهم که حالا یک سال و چهار ماه است بر صندلی‌های سبز مجلس دهم تکیه زده‌اند نیز در جریان تخلفات نفتی آن دولت قرار بگیرند.
کتابچه تخلفات نفتی دولت احمدی نژاد در کمیسیون بودجه

روزنامه اعتماد با این مقدمه نوشت: خبر را روز گذشته محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس داده و گفته است: «گزارش تخلفات احمدی‌نژاد به صورت یک کتابچه از سوی دیوان محاسبات در اختیار کمیسیون متبوعش قرار گرفته است». به گزارش خانه ملت، محمد حسینی، با اشاره به ارسال تخلفات نفتی احمدی‌نژاد به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: مقرر شده اعضای کمیته کمیسیون بودجه که مسوول بررسی موضوع تخلفات نفتی احمدی‌نژاد هستند در هفته جاری با تشکیل نشستی این موضوع را بررسی کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه گزارش تخلفات از سوی دیوان محاسبات به صورت یک کتابچه در اختیار کمیسیون قرار گرفته است، افزود: در این گزارش به تفکیک هر سال میزان مغایرتی که نسبت به قانون بودجه آن سال وجود داشته مشخص شده و ایرادات قانونی آن و میزان تخلفات مطرح شده است. نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس، با بیان اینکه پرونده تخلفات نفتی دولت دهم به دادسرای دیوان محاسبات ارسال شده است، تصریح کرد: درباره ٢ پرونده در دادسرای دیوان محاسبات رای صادر شده است و یکی از آنها در مرحله تجدیدنظر قرار دارد، لذا مقرر شده در نشستی با حضور نمایندگان دیوان محاسبات در هفته جاری، این موضوع بررسی شود.

اما حسینی در توضیحات بیشتری که به «اعتماد» داد در مورد این تخلفات نفتی گفت: «حدود دو ماه پیش از دادستان دیوان محاسبات درخواست گزارشی در مورد تخلفات نفتی را کرده بودیم که گزارشی که ارایه دادند تا اندازه‌ای ناقص بود و بیشتر به گزارشات تفریغ بودجه ارجاع داده شده بود، از همین جهت ما درخواست یک گزارش کامل‌تر را کرده بودیم که روز گذشته نیز در همین راستا با دادستان دیوان محاسبات جلسه داشتیم. البته در گزارش تکمیلی که هفته گذشته به ما ارایه شده بود به صورت مکتوب به احکام صادر شده برای متخلفان اشاره نشده بود که در همین راستا من نامه‌ای را خطاب به دادستان دیوان محاسبات خواهم نوشت تا احکام صادر شده برای متخلفان نفتی در هر رده‌ای که هستند به صورت مکتوب به ما ارایه شود. به هر شکل باید با متخلفان نفتی در هر رده‌ای که هستند برخوردهای لازم صورت بگیرد.» حسینی همچنین افزود: طبق ماده ٢٥ قانون دیوان محاسبات کشور، هرگاه این دیوان در رسیدگی‌های خود به جرم برخورد کند، دادستان موظف است تا جرم را به قوه‌قضاییه بفرستد اما از آنجایی که در این پرونده تنها مغایرت با قانون صورت گرفته است خود دیوان محاسبات حکم را صادر کرده و حکم هم قطعی شده است.» این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: «به هر شکل تخلفات دولت دهم به کمیسیون برنامه و بودجه رسیده است و ما در این رابطه گزارشی را تا مهرماه ارایه خواهیم کرد». پیش از این دادستان دیوان محاسبات در گفت‌وگو با «اعتماد» در توضیح بیشتر پرونده تخلفات نفتی احمدی‌نژاد و هفت محکومیت قطعی برای او گفته بود: «بابت واریز غیرقانونی ٢٦ هزار میلیارد ریال از محل سهم هشتاد و پنج و نیم درصد بابت میعانات گازی تحویلی به مجتمع‌های پتروشیمی و مبلغ ٤٤ هزار میلیارد ریال (که جمع اینها هفتاد هزار میلیارد ریال می‌شود) از محل احتساب سهم ١٤ و نیم درصد شرکت ملی نفت ایران و مواد ١٦ و ٣٨ قانون مالیات بر ارزش افزوده به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها. یعنی ایشان تصمیم گرفته این مبالغ را به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز کند و تخلف کرده است. مورد دیگر پرونده کلاسه ٨١٩/٨٩ با موضوع جبران مبلغ ٤٦ هزار میلیارد ریال است. در این مورد بر مبنای دستور ایشان نفت خام را با بنزین و میعانات دیگر معاوضه کرده بودند. در حالی که قانونگذار اجازه داده بود تا دو و نیم میلیارد دلار نفت خام بدهند و بنزین بخرند. باقی آن را شرکت نفت باید از منابع خودش تامین می‌کرد و بعد از اینکه تامین کردند باید آن قسمت از نفت را به قیمت آزاد توزیع می‌کردند. در حالی که ایشان دستور داده و همه اینها با نفت خام معاوضه و با قیمت یارانه صد تومان آن زمان توزیع شده بود. ممکن است عده‌ای بگویند اینها میان مردم توزیع شده است اما این خودش مصداق ضرر و زیان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید