سامانه جامع گمرکی، ارزش کالای قاچاق کشفی در تهران را 2برابر کرد

کدخبر: ۱۸۳۲۲۵
ارزش کالاهای قاچاق کشف شده در پارسال 2هزارو 224 میلیارد ریال بود که با محور سامانه های هوشمند گمرک در همسنجی با سال 1394 به میزان 100 درصد افزایش یافت.
 سامانه جامع گمرکی، ارزش کالای قاچاق کشفی در تهران را 2برابر کرد

به گزارش عصر جمعه تارنمای گمرک جمهوری اسلامی ایران، معاون حقوقی گمرک تهران ارزش کالاهای قاچاق کشف شده در پنج ماهه امسال را نیز 404 میلیارد و 443 میلیون ریال اعلام کرد.

وحید خدرویسی افزود: حجم کشف قاچاق استان تهران به کمک سامانه جامع گمرکی در سال 1395 و پنج ماهه امسال را نیز بیش از 100درصد افزایش یافت.

به گفته معاون حقوقی گمرک تهران پارسال بیش از 2 هزار و 500 پرونده که توسط دستگاه‌های کاشف به ظن قاچاق تشکیل شده بود در گمرک رسیدگی شد که ارزشگذاری پرونده‌های قاچاق موضوع کشفیات دستگاه‌های کاشف بیش از 25 هزار هزار میلیارد ریال بود.

وی همچنین از اعزام 500 مورد ارزیابی شبانه‌روزی در محل هایی مانند میدان های میوه و تره‌بار، کوچه مروی، بازار مولوی و... برای کشف کالای قاچاق خبر داد.

خدرویسی افزود: راه‌اندازی سامانه قضایی در زیرمجموعه سامانه جامع امور گمرکی در موارد مختلفی ازجمله کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا در گمرک بسیار مؤثر بوده است. در گذشته هنگامی که یکی از دستگاه‌های کاشف قاچاق کالا پرونده‌ای را به گمرک ارسال می‌کرد حدود 2 ماه طول می‌کشید تا نتیجه استعلام پرونده قاچاق به دستگاه مربوط ارسال شود اما امروزه با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی این زمان به کمتر از یک روز رسیده است.

یکی از مهم‌ترین مزایای سامانه جامع گمرکی افزایش سرعت در رسیدگی به پرونده‌ها است. طبق بخشنامه ریاست کل گمرک اسناد فیزیکی در گمرک وجود ندارد و در همه گمرک ها رویه‌های گمرکی به صورت الکترونیکی انجام می شود و همه اسناد اعم از فاکتور، پکینگ لسیت و بارنامه در سامانه جامع امورگمرکی قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: به محض اینکه اسناد به گمرک واصل و بررسی می‌شود، 10 دقیقه بعد کالا ارزیابی و مشخصات کالا به صورت دقیق در سامانه بارگذاری می‌شود و ما با استفاده از این اسناد می‌توانیم کار مطابقت را انجام دهیم.

معاون حقوقی گمرک تهران تاکید کرد قبل از راه‌اندازی سامانه جامع قضایی مسائل متعددی در مورد دستکاری، جعل اسناد و... داشتیم و مشخصات کالای مکشوفه را که به ظن قاچاق توقیف شده بود با کالای دارای برگ سبز دستکاری می‌کردند.

پرونده‌های متعدد جعل، استفاده از اسناد مجعول و... فضای گمرک را آلوده کرده و باعث شده بود گمرک درگیر مسائل حاشیه‌ای شود.

به گزارش ایرنا، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یازدهم تیرماه اعلام کرد: در سال 1392 با روی کار آمدن دولت یازدهم و اصلاح قوانین شاهد تحولاتی چشمگیر درزمینه مبارزه با قاچاق کالا بودیم؛ به گونه ای که حجم کشفیات 31درصد افزایش و حجم کالای قاچاق 50درصد کاهش یافت.

«حبیب‌الله حقیقی» ادامه داد: توانسته‌ایم حجم قاچاق کالا را 50 درصد کاهش بدهیم، یعنی از 25 میلیارد دلار در سال 1392 به 12 میلیارد و 600 میلیون دلار در سال 1395 برسانیم. همچنین رقم یک درصد کشفیات در سال 1392 به 32 درصد در سال 1395 رسید که نشاندهنده رشد 32 درصدی است.

به گفته وی افزایش درآمدهای دولت ناشی از وصول حقوق ورودی کالا از 86 هزار میلیارد ریال در سال 1392 به بیش از 181 هزار میلیارد ریال در سال 1395 با وجود کاهش 18 درصدی واردات رسمی و کاهش هفت درصدی میانگین حقوق ورودی از دیگر دستاوردها در چهار سال گذشته است.

حقیقی اعلام کرد: در سال 1392 فقط یک درصد جرائم وصول می‌شد اما اکنون به 28 درصد رسیده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید