عمده تقاضا برای خرید مسکن به واحدهای کوچک مقیاس اختصاص دارد

کدخبر: ۱۸۵۶۱۹
عضو هیات‌ مدیره بانک‌ مسکن گفت: عمده تقاضا برای خرید مسکن در بازار، به واحدهای ارزان قیمت کوچک و یا متوسط متراژ اختصاص دارد.
عمده تقاضا برای خرید مسکن به واحدهای کوچک مقیاس اختصاص دارد

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ابوالقاسم رحیمی انارکی افزود: با وجود تقاضا برای واحدهای کوچک مقیاس همچنان میانگین متراژ ساخت مسکن در کشور بالاتر از 100 مترمربع است، این در حالی است که سازندگان باید تمرکز خود را به سمت ساخت واحدهای با متراژ پایین‌تر معطوف کنند.

وی افزود: در حال حاضر تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی لوکس، بزرگ متراژ و گران‌قیمت در برابر تقاضا برای خرید واحدهای مصرفی معمولی کوچک‌ و یا متوسط بسیار اندک است و رکود در بازار معاملات واحدهای مسکونی لوکس کماکان ادامه دارد.

وی اظهارداشت: در بازار معالات مسکن در شهر تهران استقبال ساکنان تهران از تسهیلات بدون ‌سپرده خرید مسکن نسبت به متقاصیان خرید مسکن در سایر شهرها بیشتر است، لذا سازندگان باید در ساخت واحدهای کوچک مقیاس در تهران متمرکز شوند.

به گفته وی، هم اکنون حدود نیمی از متقاضیان خرید مسکن با استفاده از تسهیلات بانک مسکن در پایتخت، از طریق امکانات حساب ممتاز بانک مسکن و دریافت تسهیلات بدون سپرده اقدام به دریافت تسهیلات می کنند، این در حالی است که در سایر شهرها و استان‌ها به طور نسبی مشاهده می شود استقبال از صندوق پس‌انداز مسکن یکم بیش از تقاضا برای دریافت تسهیلات بدون سپرده از محل اوراق است.

رحیمی گفت: از آنجا که متقاضیان خرید مسکن در شهر تهران معمولا از توانایی مالی مطلوب‌تری نسبت به ساکنان سایر شهرها برخوردارند و درآمدهای آنان در بسیاری موارد از متقاضیان خرید مسکن در سایر شهرها به طور میانگین بالاتر است، استقبال از تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن در این شهر بیش از سایر شهرهاست.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در نیمه دوم امسال شاهد افزایش سرعت رشد حجم معاملات مسکن در بازار خرید و فروش واحدهای‌مسکونی و رونق در بازار معاملات باشیم و مطابق با انتظارهای موجود، نوسانات قیمتی در بازار مسکن در نیمه دوم امسال از حد تورم عمومی فراتر نخواهد رفت و پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد قیمت مسکن حول و حوش نرخ تورم خواهد بود.

به گزارش ایرنا، هم اکنون تسهیلات خرید مسکن برای خانه اولی ها در شهر تهران 800 میلیون ریال و برای زوجین یک میلیارد و 600 میلیون ریال تعیین شده و متقاضیان از این تسهیلات با سود 8 درصد در بافت های فرسوده و یا 9.5 درصد در سایر بافت های شهری می توانند استفاده کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید