بره کُشان در بازار سیاه خودروهای وارداتی

کدخبر: ۱۸۷۹۰۹
تسنیم نوشت: رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با طرح این پرسش که چه کسی از افزایش قیمت خودرو در بازار سود می برد، گفت: توقف ثبت سفارش خودرو و تصمیم های غلط مسئولین بازار سیاه خودروهای وارداتی را رونق داده است.
بره کُشان در بازار سیاه خودروهای وارداتی

فرهاد احتشام زاد با اشاره به اینکه نمایندگی های رسمی خودرو براساس دستورالعمل وزارت صنعت فعالیت می کنند، اظهارداشت: البته بازار خودروهای وارداتی از قانونی تبیعت نمی کند به نحوی که امروز با گذشت چندین ماه از توقف ثبت سفارش خودرو و تصمیم های غلط مسئولین بازار سیاه خودرو در کشور افزایش زیادی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز، اضافه شدن خودروهای فرسوده و ممنوعیت ثبت سفارش خودرو عاملی شده تا امروز شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی در کشور باشیم، تصریح کرد: مسئولین مدعی هستید در ٦ ماهه امسال ٤٤ هزار خودرو با ارزش ١میلیارد و 200 میلیون دلار وارد کشور شده این در حالی است که ٥ هزار و ٧ خودرو با ارزش ١ میلیون دلار در این فاصله زمانی توسط خودروسازان داخلی یا از طریق مجوزهای خاص دولتی وارد کشور شده است.

احتشام زاد افزود: مابقی ٣٩ هزار دستگاه هم به دلیل تصمیم غلط دولت انجام شده چرا که در دی ماه سال گذشته موضوع توقف ثبت سفارش خودرو مطرح و همین امر باعث شد تا واردکنندگان تا خردادماه از تمام سهمیه ثبت سفارش خود استفاده کرده و وارات با رشد ٢١ درصدی روبه رو شود.

وی با طرح این پرسش که چه کسی از افزایش قیمت خودرو در بازار سود می برد، گفت: در ٦ ماهه امسال ١ میلیارد و ٤ میلیون دلار قطعه وارد کشور شده که ٥ درصد آن از چین وارد شده است.

رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو در رابطه با ابهامات نمایندگی شرکت تویوتا در کشور نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: برخی از شرکت های خودروساز خارجی به صورت مستقیم و تعدادی دیگر از طریق واسطه در بازار ایران نمایندگی دارند که در مورد تویوتا به نظر می رسد این شرکت به صورت غیر مستقیم در ایران فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه کشورهای دیگر از طریق اختیارنامه ای که از شرکت مادر دریافت می کنند امکان صدور نمایندگی را به صورت غیر مستقیم دارند، گفت: مجوز هایی که توسط این اختیارنامه ها برای کشورهای مختلف به عنوان نمایندگی غیر رسمی صادر می شود توسط وزارت صنعت مورد بررسی و سپس مورد تأیید قرار خواهد گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید