لغو تمام قراردادهای بهره‌برداری چوب از جنگل‌های شمال

کدخبر: ۱۸۷۹۴۷
رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: تاکنون ۶۲ درصد جنگل‌های تحت بهره‌برداری شمال از شمول بهره‌برداری خارج شده و تا پایان سال تمام قراردادهای بهره‌برداری چوب از جنگل‌های شمال لغو می‌شود.
لغو تمام قراردادهای بهره‌برداری چوب از جنگل‌های شمال

به گزارش فارس، خداکرم جلالی صبح امروز در کارگاه ظرفیت‌سازی تدوین مدیریت پایدار جنگل در ایران که با حضور نماینده سازمان ملل در هتل هما تهران برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با مساحتی بالغ بر 165 میلیون هکتار هفدهمین کشور پهناور دنیاست که بخش عمده‌ای از خاک آن در مناطق خشک و بیابانی واقع شده است و به نوبه خود دارای شکنندگی‌های اکوسیستمی می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارندگی بلندمدت ایران یک سوم جهانی است،‌ خاطرنشان کرد: این در حالی است که میزان تبخیر 3 برابر میانگین جهانی است و در کنار آن 11 اقلیم از 13 اقلیم جهانی در ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و ارتفاعات وجود دارد.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع به این نکته اشاره کرد و تنها 8.5 درصد کشور را جنگل تشکیل می‌دهد و 51 درصد آن را مراتع، 19 درصد را بیابان و 11 درصد آن را بخش‌های کشاورزی، شهرها و روستاها تشکیل می‌دهد.

به گفته جلالی 14 میلیون هکتار از سطح جنگل‌های طبیعی ایران دارای کیفیت متفاوتی است که مربوط به دوره سوم زمین‌شناسی و بازمانده از عصر یخبندان است که به‌عنوان مادر جنگل‌های پهن‌برگ اروپا مطرح بوده و میراث طبیعی جهانی است و با توجه به اینکه ایران به‌عنوان یکی از اعضای جامعه جهانی متعهد به کنوانسیون‌های زیست‌محیطی است، باید تمام سعی خود را برای صیانت از جنگل‌های کشور معمول دارد.

وی به اقدامات انجام‌شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: ارزیابی‌های کارشناسی از وضعیت کمی و کیفی منابع جنگلی، اعمال ممنوعیت در بهره‌وری تجاری و صنعتی از جنگل‌های هیرکانی، حفظ خاک، تأمین آب و سلامت و اکوتوریسم علی‌رغم مشکلاتی که از بعد اشتغال و صنایع وابسته در کوتاه‌مدت ایجاد می‌شود، انجام شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع به آخرین اقدامات انجام‌شده در رابطه با برنامه استراحت جنگل اشاره کرد و گفت: تاکنون 67 قرارداد و 62 درصد مساحت جنگل‌های تحت بهره‌برداری به مساحت بالغ بر 580 هزار هکتار از گردانه بهره‌برداری خارج شده است و تا پایان سال تمام قراردادهای بهره‌برداری چوب از جنگل‌های شمال لغو و بر اساس طرح‌های حفاظتی و حمایتی مدیریت می‌شود.

جلالی همچنین به اصلاح قوانین و مقررات برای حفاظت از جنگل و جلوگیری از هرگونه تغییر کاربردی هم اشاره کرد و گفت: تنوع‌بخشی منابع مالی‌، تدوین برنامه اقدام ملی جنگل و استفاده از انرژی‌های نو با هدف کاهش مصرف چوب ازجمله راهبردهای سازمان جنگل‌ها و مراتع در افق 20 ساله است؛ چراکه هرچه توسعه جنگل‌های دست‌کاشت افزایش یابد، می‌توانیم از این منابع بیشتر حفاظت کنیم، مضاف بر آنکه توسعه زراعت چوب با استفاده از گونه‌های سریع‌الرشد و سازگار با شرایط شوری و خشکی، می‌تواند در این حوزه بسیار مؤثر باشد.

وی همچنین از تدوین پروژه بین‌المللی بزرگ‌مقیاس با همکاری آژانس‌های تخصصی سازمان ملل و فائو خبر داد و افزود: علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت‌گرفته طی دو دهه اخیر، با تخریب بی‌رویه جنگل‌ها،‌ شاخص غلظت گازهای گلخانه‌ای به طور مستمر روبه‌افزایش است، اما جنگل‌ها می‌توانند در این زمینه نقش مهمی را ایفا کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید