استقرار بالن اینترنت در مرز مهران + عکس

کدخبر: ۱۸۸۶۱۶
ازدحام ایرانیان مشتاق راهپیمایی اربعین حسینی هرسال بر ترافیک ارتباطی ایران و عراق می‌افزاید؛ به همین دلیل شبکه‌های ارتباطی برای برقراری ارتباطات با کیفیت، به حالت آماده باش درآمدند.
استقرار بالن اینترنت در مرز مهران + عکس

حسن حدادپور رئیس پژوهشگاه فضایی ایران نیز در گفتگو با مهر، از نصب تجهیزات بالن مخابراتی در مرز مهران برای ارائه خدمات اینترنت وای فای خبر داد و گفت: فناوری اینترنت بالنی برای ارائه خدمات اینترنت بدون سیم توسط پژوهشگاه فضایی ایران در مرز مهران و در ایام اربعین به کار گرفته می شود.

بالن اینترنت

وی با بیان اینکه همکاران پژوهشگاه فضایی ایران هم اکنون نصب و راه اندازی بالن اینترنت را در مرز مهران آغاز کرده اند، گفت: استفاده از اینترنت بالنی به شرایط جوی بستگی دارد و در صورتی که اوضاع جوی مساعد باشد، استفاده از آن شکل عملیاتی به خود خواهد گرفت.

حدادپور با اشاره به اینکه هم اکنون تجهیزات مربوط به این فناوری را در منطقه مرزی مهران نصب کرده ایم اما به دلیل شرایط نامساعد هوا با مشکلاتی مواجه شده ایم گفت: در این پروژه از بالن به عنوان یک دکل اینترنت وای فای استفاده می شود که اینترنت بی سیم را در شعاع ۲۰ کیلومتری ارائه می دهد.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران ادامه داد: بالن در ارتفاع ۳۰۰ متری از سطح زمین باید نصب شود و اینترنت را در شعاع ۲۰ کیلومتری دریافت و برای کاربران پخش می کند. این فناوری در شرایط فعلی با ۲ محموله مخابراتی انجام می شود اما در مراحل بعدی از طریق فناوری ماهواره ای نیز امکان اجرا خواهد داشت.

حدادپور با بیان اینکه فناوری بالن اینترنتی «مقید» برای ارائه ارتباطات در مناطق عمومی که دارای جمعیت متمرکز است در ارتفاع پایین و در فاصله بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ متری از سطح زمین قرار می گیرد، افزود: این بالن مخابراتی برای ارتباط رسانی در مواقع بحران با توجه به ازدحام جمعیت، کاربردی خواهد بود. به همین دلیل امسال قصد براین است که این سیستم برای ارتباط رسانی به سیستم های خدمات رسانی مانند امداد و هلال احمر و دستگاههای اجرایی خدمات رسان، ارائه شود.

وی با بیان اینکه بالن فضایی مقید هم اکنون به صورت یک محصول آماده بهره برداری است خاطرنشان کرد: این بالن دارای یک محموله مخابراتی است و اینترنت را از نقطه ای در فاصله ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری خود می گیرد و در محدوده خاص مدنظر، اینترنت را ارائه می دهد.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: بالن فضایی مقید به صورت مقطعی به فضا پرتاب می شود و پس از اتمام کار به زمین هدایت می شود. به بیان دیگر بالن مقید را هر لحظه بخواهند بالا می فرستند و مجددا به پایین می آورند و این در حالی است که بالن فضایی «نامقید» در لایه استراتسفر جو زمین قرار می گیرد و رها می شود.

به گفته وی، ظرفیت این سیستم محدود بوده و محدوده ای خاص را پوشش می دهد. فعلا این تجهیزات در مرز مهران نصب شده است و در صورت موفقیت این طرح از سال آینده در سایر مرزهای منتهی به کشور عراق، در ایام اربعین نصب خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید