افزایش «وحشتناک» قیمت خودروهای وارداتی در بازار + جزئیات

کدخبر: ۱۹۳۳۷۲
ایرنا: نمایشگاه دار و فعال بازار خودروهای خارجی گفت: قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار از زمان بسته شدن سایت ثبت سفارش به صورت «وحشتناک» رشد داشته و هر روز بالاتر می رود، به طوری که رشد متوسط 30 تا 35 درصدی قیمت ها را در 2 ماه گذشته شاهد بودیم.
افزایش «وحشتناک» قیمت خودروهای وارداتی در بازار + جزئیات

کوروش طواحن افزود: وضعیت امروز بازار خودرو یادآور سال های 90 و 91 یعنی زمانی است که دلار به ناگاه از هزار به سه هزار تومان افزایش قیمت یافته بود؛ در آن زمان هر روز از بازار قیمت خودروها را استعلام و سپس نسبت به فروش اقدام می کردیم.

این نمایشگاه دار خودروهای خارجی تصریح کرد: افزایش مجدد قیمت خودروهای خارجی از حدود مهر و آبان گذشته آغاز شده و در 15 روز اخیر شدت یافته است.

وی دلیل این افزایش را به پایان رسیدن ورود قطعی خودروهایی که پیش از این وارد کشور شده بودند، برشمرد و خاطرنشان کرد: بیشترین افزایش قیمت ها شامل خودروهای مدل 2017 صفر کیلومتر یا کم کارکرد شده است.

طواحن بطور نمونه به خودروی بی. ام. دابلیو 730 مدل 2017 فول اشاره کرد که در یک ماه گذشته با رشدی خیره کننده از قیمت 780 میلیون تومانی، به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: خودروهای مدل های 2015 و 2016 که فراوانی آنها در بازار بیشتر است، اما در یک ماه گذشته تا 10 درصد رشد قیمت را تجربه کرده اند که از آن جمله می توان به بی.ام.دابلیوی ایکس 4 و بی.ام. دابلیوی 730 اشاره کرد.

این فعال خودرویی همچنین به افزایش قیمت خودروی کره ای سورنتوی صفر کیلومتر از 240 به 350 میلیون تومان در 2 ماه اخیر، افزایش 35 درصدی قیمت کیا سورنتو و سانتافه و رشد 20 درصدی قیمت تویوتا راوفور در این مدت اشاره کرد.

وی تاکید کرد: مهمترین عامل این افزایش قیمت ها بی شک بسته بودن سایت ثبت سفارش است که از تیرماه گذشته اعمال شده است. 

به گفته طواحن، سیاست دولت در حذف واردکنندگان غیرنماینده از بازار سبب شد به دلیل نگرانی از تعطیل شدن، این واردکنندگان به استفاده کامل از همه ظرفیت ثبت سفارشات خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: استفاده کامل از ظرفیت ثبت سفارشات سبب شده تا اکنون عرضه بحث اصلی بازار نباشد، به عبارت دیگر عرضه خودروی خارجی تفاوت چندانی با آمار سال گذشته ندارد، اما مساله اصلی افزایش متوسط 30 تا 35 درصدی قیمتهاست.

این نمایشگاه دار هشدار داد: تا زمانی که سایت ثبت سفارش بسته بماند و ورود خودروها در قالب نمایندگی های رسمی انجام شود، احتمال انحصار و اعمال قیمت های انحصاری در این بازار قوت می گیرد؛ در حالی که در گذشته نمایندگی های رسمی واردات مجبور بودند با واردکنندگان غیرنماینده نیز رقابت کنند و همین موضوع بر تعدیل قیمت ها تاثیرگذار بود.

وی تصریح کرد: تداوم این وضعیت و بویژه شایعات موجود در زمینه سایت ثبتارش و همچنین احتمال تغییر در تعرفه های گمرکی، این بازار را بیش از پیش ملتهب خواهد کرد.

به گزارش ایرنا و بنا بر آمار گمرک، در 8 ماهه امسال نزدیک به 54 هزار دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده است که نسبت به 45 هزار دستگاه مدت مشابه پارسال نزدیک 26 درصد افزایش واردات صورت گرفته است.

ارزش واردات خودرو در این مدت یک میلیارد و 460 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 260 میلیون دلار ارزش واردات بیشتر بوده است.

همین جهش واردات خودرو سبب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس آنچه «مجتبی خسروتاج» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران آن را «مدیریت منابع ارزی» عنوان کرد، سامانه ثبت سفارش خودرو را ببندد.

به عقیده خسروتاج، با توجه به شرایط موجود اگر واردات خودرو پنج درصد میزان تولید داخلی ما باشد، رقم خوبی است.

وی بیان کرد: میزان بالای ثبت سفارش واردات خودرو منجر به بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو شد. 

فرود عسگری رئیس کل گمرک ایران نیز به ایرنا گفته است: دولت برای امسال کسب درآمد بالای 20 هزار میلیارد ریال از محل واردات خودرو پیش بینی شده کرده بود که با توقف ثبت سفارش، این رقم محقق نشد و دولت تا مهرماه امسال از محل ترخیص خودرو 1760 میلیارد ریال درآمد گمرکی کسب کرده است

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید