دکتر مسعود نیلی:

طبقه متوسط به تدریج فقیرتر شده است

کدخبر: ۱۹۴۲۱۵
فارس : رئیس مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: بخش متوسط جامعه براساس آمارها به تدریج فقیرتر شده و فاصله صدک صدم و اول ۸۶ برابر است.
طبقه متوسط به تدریج فقیرتر شده است

 مسعود نیلی رئیس مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی دیروز در اختتامیه دومین کنفرانس اقتصاد ایران با اشاره به موضوع دهک‌ها در جامعه اظهار داشت: روند آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد، بخش متوسط جامعه به تدریج فقیرتر شده است و دهک‌های متوسط به طور میانگین ۵۰ درصد سطح‌شان به هم نزدیک شده است.

وی با اشاره به موضوع حذف یارانه‌ها افزود: دهک‌های میانی به قدری نزدیک هستند که اگر مثلاً یارانه دهک ششم قطع شود، جای آنها جابه‌جا شده و دو دهک پایین می‌افتد. فقط دهک دهم نسبت به دهک اول فاصله زیادی دارد که براساس آمارهای سال ۹۵ بالغ بر ۳۲ به ۲ درصد است که نسبت خوبی نیست.

نیلی افزود: اگر به جای دهک، جمعیت را به شکل صدک‌ها را بررسی کنیم، نشان می‌دهد صدک صدم و اول با هم خیلی فاصله دارند و ۸۶ برابر است. توزیع درآمد صدک‌های وسط خوب است و نسبتاً برابر است و فقط اول و آخر توازن ندارند. سهم مالیاتی که دهک‌ها می‌دهند، جهت‌گیری بازتوزیعی ندارد. با افزایش سطح رفاه آنها در چارچوب الگو سهم آنها افزایش می‌یابد. بنابراین از صدک صدم مالیات بگیریم، به طوری که انگیزه برای ایجاد درآمد حفظ شود و آن را در هر قالبی به صدک پایین بدهیم.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: اکنون از یک صدک می‌گیریم و به یک دهک می‌دهیم. در بازتوزیع مالیات باید مالیات‌ستانی از بنگاه به تعداد خانوار منتقل شود.

وی در مورد بخش مسکن نیز گفت: متوسط رشد قیمت مسکن بالاتر از متوسط قیمت شاخص‌ها بوده و نشان می‌دهد، جامعه این بخش را به عنوان سرمایه و پس‌انداز در نظر گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید