خوش قولی دولت فرصت نقد بودجه را به مردم و مجلس داد

کدخبر: ۱۹۴۴۳۴
درحالی که در دولت های گذشته متوسط تاخیر در تحویل برنامه بودجه حداقل 50 روز بود و این بی انضباطی، مهلتی برای نقد نمی گذاشت اما دولت دوازدهم با ارائه لایحه برنامه بودجه در موعد مقرر فرصت بررسی و نقد جزییات آن را به تمام اقشار مردم و نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی داده است.
 خوش قولی دولت فرصت نقد بودجه را به مردم و مجلس داد

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، و این روزها در هیاهوی نقد بودجه نویسی نه فقط توسط کارشناسان بلکه اقشار مختلف مردم در سایت و شبکه های اجتماعی نکته ای که از نظرها جا ماند این بود که پس از سال ها- که تاخیر در ارائه لایحه بودجه از 400 روز هم گذشته بود- بودجه در موعد مقرر ارائه شد و فرصت مناسبی را برای بررسی محتوای برنامه مالی دولت ایجاد کرد .

آذر برای دولت و مجلس ماه بودجه است و طبق قانون نیمه آخرین ماه فصل پاییز دولت باید برنامه مالی سال آینده به نمایندگان مجلس ارائه شود ، تاخیر در تحویل بودجه سالیانه کل کشور به نمایندگان مردم تخلف محسوب می شود. ضمن آنکه پیامدها و آثار منفی متعددی از جمله بی انضباطی مالی و بی اعتمادی مردم را نسبت به برنامه های دولت به دنبال دارد.

دولت های یازدهم و دوازدهم تا زمان حاضر سنت تاخیرهای طولانی در ارائه لایحه بودجه در طول دو دولت قبل را شکست و تاکنون ستاد اقتصادی دولت با درک اهمیت بررسی بودجه توسط احاد مردم، کارشناسان، نخبه ها و نمایندگان مجلس در فرصت معقول و مناسب، لایحه بودجه را در موعد مقرر ارائه کرده اند. این در حالی است که تاخیر در تحویل برنامه های مالی در سال های 1384 تا 1392 رکورد شکست و از 400 روز هم گذشت.

انتقاد سازنده و معقول از برنامه مالی دولت برای سال آینده حق مردم و نمایندگان ملت در مجلس است اما آنچه که در سال های گذشته رخ می داد این بود که دولت بودجه را با تاخیر به نمایندگان تحویل می داد و نتیجه این می شد که وقتی بودجه در اسفند ماه همان سال به دست نمایندگان می رسید آنها فرصت بررسی دقیق لایحه را نداشتند چه برسد به اینکه رسانه ها و مردم هم بتوانند مفاد و محتوای آن را مورد نقد و ارزیابی قرار بگیرند.

از سوی دیگر، شاید بتوان گفت این اولین بار است که پیچیده ترین برنامه مالی کشور در این سطح و با این گستردگی مورد ارزیابی مردم قرار می گیرد که این محصول همان مهم ترین دستاورد دولت تدبیر یعنی شفافیت در عملکرد است.

**تحویل بودجه درآستانه فصل بهار در دولت بهار

رکورد تاخیر در تحویل لایحه برنامه بودجه به مجلس با فاصله بسیار از سایر دوره ها به دولت نهم و دهم تعلق دارد و می توان از آن به عنوان بی انضباط ترین دولت در ارائه لایحه بودجه نام برد .

مستندات موجود نشان می دهد که لایحه بودجه در سال اول دولت نهم در تاریخ بیست و پنجم دی ماه با 40 روز تاخیر، در سال 1385 با 46 روز تاخیر، در سال بعد در تاریخ هفدهم دی ماه با 32 روز تاخیر، در سال 1387 لایحه بودجه در تاریخ هشتم بهمن با 53 روز تاخیر، در سال بعد لایحه بودجه با 50 روز تاخیر، درسال 1389 بودجه یکم اسفند ماه یعنی با 75 روز تاخیر، در سال بعد برنامه بودجه سال 1391 با 57 روز تاخیر تحویل مجلس داد و در نهایت هم دولت در ارائه آخرین لایحه بودجه خود رکورد تاخیر ها را پشت سر گذاشت و در آستانه فصل بهار یعنی نهم اسفند ماه با 84 روز تاخیر لایحه برنامه بودجه سال 1392 را به نمایندگان ارائه کرد.

البته در کنار این بی انضباطی دولت در تحویل برنامه بودجه حواشی بسیاری رقم می خورد مانند اینکه در سال آخر تحویل بودجه حاضر نشد یا اینکه در سال 1388 لوح فشرده حاوی برنامه بودجه بعد را خالی به مجلس تحویل داد !

هرچند که می توان گفت مجلس دوران رییس جمهوری احمدی نژاد همراه با دولت بود اما این رفتار در برنامه ریزی های اقتصادی حتی صدای همراهان را هم درآورده و مجلسی ها به این رویکرد که در سال های آخر هم با کج رفتاری هایی همراه بود، معترض شده بودند.

اما منضبط ترین دولت در ارائه لایحه برنامه بودجه به مجلس دولت سازندگی به ریاست مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده است. لایحه بودجه در دولت وی تقریبا به موقع به مجلس ارائه شد و حتی در سال 1376 لایحه زودتر از موعد مقرر و در تاریخ چهارم آذر به مجلس رفت و در 14 بهمن همان سال هم به تصویب مجلس رسید.

 

**حضور حداکثری در بررسی بودجه

پس از عبور از سال های انزوای مردم و نبود فرصت مشارکت اقشار مختلف در برنامه های دولتی، این روزها شاهد حضور حداکثری مردم در بررسی برنامه های دولت و امور اداره کشور هستیم که این خود نشان از این دارد رویکرد دولت در تعامل با مردم تغییر کرده است و مردم در راس نظرخواهی ها و تصمیم گیری ها قرار گرفته اند.

یکی از مهم ترین شعارهای دولت تدبیر و امید از سال 1392 تاکنون ایجاد شفافیت در عملکرد دولت و مسائل اقتصادی بوده است و اینکه امروز از تمام اقشار چه کارشناسان و نخبه ها و چه سایر مردم در جریان جزییات نحوه بودجه ریزی دولت و برنامه مالی سال آینده کشور قرار دارند و درباره آن اظهار نظر می کنند، نشان می دهد که دولت توانسته است در تحقق این شعار خود موفق عمل کند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید