رئیس اتاق کرمانشاه:عمده تجارت ایرانی ها در بازار عراق به صورت پیله وری است

کدخبر: ۱۹۴۵۷۹
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه، قیمت بالای محصولات و مشوق های ضعیف صادراتی را از عوامل اصلی عقب ماندن تجار ایرانی در مقایسه با سایر کشورها از جمله ترکیه در بازار عراق برشمرد و گفت: امروز عمده تجارت بین ایران و عراق در حد پیله وری باقی مانده است.
 رئیس اتاق کرمانشاه:عمده تجارت ایرانی ها در بازار عراق به صورت پیله وری است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «کیوان کاشفی» که شامگاه دوشنبه در پنجمین نشست از سلسله نشست های ماهیانه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با موضوع اتفاقات کردستان عراق و آثار آن بر روابط تجاری با ایران سخن می گفت، با ابراز گلایه از عدم اتخاذ تصمیم منطقه‌ای در قضیه کردستان عراق یادآور شد: در مناقشه به وجود آمده در این منطقه، شاهد باز کردن مرزها از سوی ترکیه و در مقابل بسته شدن مرزهای ایران شده بودیم؛ تصمیمی که در نهایت به سود ترکها پایان یافت؛ اما امروز باید رویکرد جدیدی داشته باشیم.

وی یادآوری کرد: در ایران دستگاه های تصمیم گیرنده و سیاستگذار زیادی وجود دارد که گاهی اوقات با یکدیگر هماهنگ نیستند؛ بر این اساس تمرکز سیاستگذاری ها را شاهد نیستیم.

این عضو اتاق ایران با بیان اینکه بازگشایی مرزها گام نخست است، تصریح کرد: هر چقدر به سمت اتحاد عمل و یکسان سازی تصمیمات در مرزهای عراق برویم به سود کشور خواهد بود؛ باید بتوانیم هر چه سریعتر یک نمایشگاه تخصصی در عراق برگزار و پرواز به این کشور را مجدد برقرار کنیم.

وی اضافه کرد: امروز و در دوره پسا داعش، شاهد رشد تقاضا از سوی عراقی ها هستیم، اگر بتوانیم فضای موجود را تلطیف کنیم حتی می توان به رونق حاصل شده در زمان اشغال کویت از سوی عراق دست یابیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: نوع ارتباط کردهای ایران با کردهای عراق متفاوت از رفتار کردهای عراق و کردهای ترکیه است و ایرانی‌ها رابطه بهتری داشته اند، اما باید به سرعت این روابط که خدشه دار شده را ترمیم کرد.

وی تصریح کرد: امروز باید بتوانیم به عراقی‌ها و سرمایه‌گذاران این کشور اقامت ایران بدهیم که در این زمینه تمایل بالایی از سوی آنان وجود دارد؛ این موضوع می‌تواند موجب ورود سرمایه‌های زیادی به کشور شود.

کاشفی تاکید کرد: جایگاه سیاسی و اقتصادی کردستان عراق، وجود روحیه استقلال طلبانه کردها در اقلیم و اختلافات بین شیعه و سنی، چالش های اساسی است که در بازار عراق وجود دارد و باید همواره این مسائل را در مناسبات و تعاملات فیمابین مد نظر داشت.

به گزارش ایرنا، پیشتر «سید حمید حسینی» دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، از صادرات 9 میلیون تن کالا به عراق از ابتدای سال تاکنون خبر داد و افزود: تا بیست و دوم آذرماه چهار میلیارد و 780 میلیون دلار صادرات به عراق داشتیم.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید