مخالفت بلگراد با تحریم مسکو،صربستان گاز روسیه را به دیگر کشورها صادر می کند

کدخبر: ۱۹۴۷۰۸
رئیس جمهوری صربستان در دیدار با ولادیمیر پوتین یادآورشد که کشورش هیچگاه روسیه را تحریم نخواهد کرد. در حضور روسای جمهوری دو کشور پروتکل همکاری گازی امضا شد که بر اساس آن صربستان اجازه صادرات گاز روسیه به کشورهای دیگر را می یابد.
 مخالفت بلگراد با تحریم مسکو،صربستان گاز روسیه را به دیگر کشورها صادر می کند

به گزارش ایرنا، مذاکرات ولادیمیر پوتین و آلکساندر ووچیچ رئیسان جمهوری روسیه و صربستان دیروز در کاخ کرملین انجام گرفت و دو طرف بر مشارکت راهبردی و گسترش همکاری ها در عرصه های کلیدی همچون حوزه های فنی-نظامی اقتصادی و انرژی تاکید کردند.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین درباره دیدار سران روسیه و صربستان گزارش داد: در این دیدار همچنین موضوع هایی همچون همکاری های فرهنگی و انسانی و علمی و فناوری و نیز برخی مسائل مهم بین المللی و منطقه ای مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهوری روسیه بر ضرورت حل مساله کوزوو از راه مذاکره تاکید کرد و گفت: تمام اختلاف ها در مساله کوزوو بر اساس گفت وگوهای طرفین باید حل و فصل شود.

پوتین همچنین در باره صادرات گاز روسیه به صربستان به حمایت از افزایش آن اشاره کرد و گفت: صادرات گاز روسیه به صربستان تا سال 2022 ممکن است تا 3.5 میلیارد مترمکعب افزایش یابد.

آلکساندر ووچیچ رئیس جمهوری صربستان نیز گفت که کشورش هرگز از تحریم های ضدروسی حمایت نخواهد کرد و به چنین روندی ملحق نمی شود.

وی افزود: صربستان همواره کشور مستقل خواهد بود و نسبت به ملت دوست روسیه روابط خوب و دوستانه خواهد داشت.

رئیس جمهوری صربستان گفت که بلگراد امیدوار است با مسکو در آینده نزدیک برای دریافت بالگردهای نظامی به توافق دست یابد.

به گزارش ایتارتاس، صربستان قصد خرید 6 فروند بالگرد ترابری نظامی و نیز سامانه های پدافند هوایی دارد و دو کشور برای این منظور در حال مذاکره هستند .

صربستان در ماه اکتبر(مهر) شش فروند از روسیه جنگنده میگ-29 دریافت کرد و قرار است 30 دستگاه تانک تی-72 و 30 دستگاه نفربرزرهی نیز از این کشور به عنوان کمک نظامی تحویل گیرد.

امروز در حضور روسای جمهوری روسیه و صربستان شش موافقت نامه و پروتکل همکاری امضا شد که مهم ترین آن پروتکل الحاقی به موافقت نامه 2012 صادرات گاز روسیه به صربستان است.

بر اساس این پروتکل در موافقت نامه تحویل گاز روسیه به صربستان تغییراتی انجام گرفت و بلگراد امکان صادرات گاز دریافتی از مسکو به کشورهای دیگر را به دست آورد.

صربستان و روسیه به طور سنتی روابط نزدیک دارند و دارای سیاست مشترک برای برقراری صلح و ثبات در منطقه بالکان هستند و موضع مسکو حل و فصل مساله کوزوو از طریق مذاکره و موضع بلگراد، حمایت نکردن از سیاست تحریم علیه دولت مسکو است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید