رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: بی انضباطی در بودجه 97 کمتر از گذشته است

کدخبر: ۱۹۴۷۱۱
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه سال 1397 در برخی موارد با برنامه ششم توسعه منطبق بوده و از میزان بی انضباطی ها کاسته شده است.
 رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: بی انضباطی در بودجه 97 کمتر از گذشته است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدرضا پورابراهیمی» در حاشیه نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران افزود: برخی از مواد این لایحه با برنامه ششم انطباق دارد اما در مواردی نیز به بررسی بیشتر نیاز داریم.

وی اضافه کرد: برای نمونه در برنامه ششم، میزان استقراض دولت حداکثر باید 40 درصد تولید ناخالص داخلی کشور باشد اما درباره عملکرد دولت در این زمینه هنوز گزارشی نداریم.

پورابراهیمی افزایش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی به 32 درصد را از نقاط قوت این لایحه برشمرد و افزود: با در همین لایحه پیش بینی شده است اگر میزان فروش نفت از یک هزار هزار میلیارد ریال کمتر باشد، امکان برداشت از این صندوق وجود داشته باشد که به نظر می رسد این کار سقف بودجه را دو نرخی می کند.

** دولت از درآمدها و هزینه های هدفمندی یارانه ها گزارش دهد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره هدفمندی یارانه ها در سال آینده گفت: باید دولت گزارشی از درآمدها و هزینه های خود در این زمینه به مجلس ارایه کند؛ زیرا به نظر می رسد قرار است به ازای حذف دهک های پردرآمد، منابع آن باز هم صرف پرداخت نقدی شود و قرار نیست برای حمایت از تولید هزینه شود.

وی اضافه کرد: آنچه درباره افزایش حامل های انرژی، عوارض خروج کشور و حذف دهک ها از دریافت یارانه در رسانه ها مطرح می شود در حد پیشنهاد دولت است و زمانی اجرا می شود که در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.

** طرح کاهش نرخ سود تسهیلات در کمیسیون از هفته آتی

پورابراهیمی درباره نظر کمیسیون اقتصادی مجلس درباره کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی گفت: هدف از کاهش نرخ سود سپرده های بانکی این بود که نرخ تامین مالی در اقتصاد کاهش یابد؛ از این رو لازم بود دوره زمانی طی شود تا پس از کاهش نرخ سود سپرده ها، کاهش نرخ تسهیلات نیز اتفاق بیفتد.

وی افزود: از هفته آینده موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار می گیرد و نتیجه آن تا پایان دی ماه به صورت یک برنامه زمان بندی کاهش نرخ سود وام های بانکی به مردم ارایه می شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی باید با نرخ سود سپرده ها متناسب باشد اما شاهدیم که بانک ها به دلیل ضعف نظارت هم از نرخ سود سپرده ها و هم نرخ سود تسهیلات عدول می کنند.

به گزارش ایرنا، هفتم آذرماه رییس جمهوری در گزارش عملکرد یکصد روزه دولت دوازدهم گفت: مشکلات بانک ها فقط مربوط به برجام نیست؛ مبارزه با پولشویی و تروریسم نیز هست؛ بنابراین شفاف سازی کار بانک ها، هدف ماست.

«حسن روحانی» نوزدهم آذرماه نیز هنگام حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای تقدیم لایحه پیشنهادی بودجه سال 1397 تصریح کرد: تا زمانی که امور بانکی ما اصلاح نشود، اقتصاد کشور درست نمی شود.

هفتاد و دومین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی عصر سه شنبه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

در این نشست وزیر اموراقتصادی و دارایی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، رییس کنفدراسیون صادرات ایران، مدیرکل سیاست های ارزی بانک مرکزی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و شماری از فعالان اقتصادی و اعضای اتاق ایران حضور داشتند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید