فشار اقتصادی چین بر کره شمالی

کدخبر: ۱۹۵۵۸۲
ایسنا: آمارهای گمرگ چین نشان می‌دهد، پکن در ماه نوامبر هیچکونه صادرات محصولات نفتی به کره‌شمالی نداشته است. به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها شدیدتر از تحریم‌های اوایل امسال سازمان ملل متحد است که هدفش ایجاد محدودیت در ارسال محموله‌های نفتی به پیونگ‌یانگ بود.

به گزارش رویترز، تنش‌ها امسال بر سر برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی بالا گرفت؛ چرا که آنها در تقابل با قطعنامه‌های سازمان ملل متحد بود. هفته گذشته شورای امنیت محدودیت‌های جدیدی علیه بخش تجاری کره‌شمالی اعمال کرد که از جمله شامل محدود کردن انتقال محصولات نفتی به تنها ۵۰۰ هزار بشکه در سال می‌شد.

همچنین پکن در ماه نوامبر هیچگونه واردات سنگ آهن، ذغال سنگ و یا سرب از کره‌شمالی نداشته است. این دومین ماهی است که تازه‌ترین تحریم‌های تجاری از سوی سازمان ملل متحد اعمال شده است.

اطلاعات اداره کل گمرک چین نشان می‌دهد، پکن به عنوان اصلی‌ترین منبع سوختی کره‌شمالی، در ماه گذشته اصلا صادرات گازوئیل، سوخت هواپیما، سوخت دیزلی و یا سوخت نفتی به کره‌شمالی نداشته است.

این اقدام چین حرکت نادری است. در مارس ۲۰۰۳ چین تامین محصولات نفتی به کره‌شمالی را برای سه روز متوقف کرد. این اقدام پس از آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ در آب‌های میان شبه جزیره کره و ژاپن انجام شد.

صادرات ذرت چین به کره‌شمالی هم در ماه نوامبر با کاهش جدی مواجه شد و نسبت به سال گذشته که ۱۰۰ تن بود، ۸۲ درصد کاهش داشت. این کمترین میزان از ماه ژانویه بود. صادرات برنج هم با کاهش ۶۴ درصدی به ۶۷۲ تن رسید که از ماه مارس کمترین میزان است. تجارت میان کره‌شمالی و چین طی سال کاهش داشته است؛ خصوصا پس از آنکه چین خرید ذغال سنگ را در فوریه ممنوع کرد. در نوامبر، تجارت چین با کره‌شمالی به ۳۸۸ میلیون دلار رسید که کمترین حجم ماهانه امسال است.

چین بار دیگر با درخواست از تمامی کشورها برای انجام تلاش‌هایی سازنده برای کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره، بر استفاده از ابزارهای مسالمت‌آمیز برای حل این مسائل تاکید دارد. اما تنش‌ها مجددا در ۲۹ نوامبر پس از آنکه کره‌شمالی گفت با موفقیت یک موشک بالستیک قاره‌پیما را آزمایش کرد، بالا گرفت.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید