کاهش 20 درصدی قیمت زعفران در خراسان رضوی

کدخبر: ۱۹۶۱۲۹
نائب رئیس شورای ملی زعفران گفت: امسال قیمت زعفران در بازار خراسان رضوی نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش یافت که به ضرر کشاورزان است.
 کاهش 20 درصدی قیمت زعفران در خراسان رضوی

غلامرضا میری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از 20 مهرماه امسال که زعفران جدید وارد بازار شد، قیمت آن روند نزولی یافت به طوری که حداقل هر کیلوگرم زعفران به قیمت 32 میلیون ریال و حداکثر هر کیلو به قیمت 47 میلیون ریال از کشاورزان خریداری شد.

وی یکی از دلایل کاهش قیمت زعفران را ورود دولت برای خرید زعفران از کشاورزان دانست و گفت: سازمان تعاون روستایی با ساز و کاری که منطق بازار نیست به قصد کمک به کشاورزان، به بخش خرید زعفران ورود پیدا کرد و حال آنکه تشکل های قدرتمندی هستند که می توانند در بحث خرید و صادرات نفع بیشتری به کشاورزان برسانند.

نائب رئیس شورای ملی زعفران اظهار کرد: هرچند سازمان تعاون روستایی زعفران کشاورزان را با قیمت بیشتر از بازار خریداری می کند اما مبلغ خرید با تاخیر به کشاورز پرداخت می شود که این به ضرر آنان است و کشاورزان ترجیح می دهند محصول خود را به صورت مستقیم به بازار بفروشند.

میری گفت: از سوی دیگر حجم خرید زعفران از کشاورزان بسیار زیاد است لذا ممکن است امکان انجام آزمایش دقیق بر روی همه محصولات فراهم نباشد که این امر می تواند برای مصرف کنندگان مشکل ایجاد کند.

نائب رئیس شورای ملی زعفران پیشنهاد کرد که خرید زعفران از کشاورزان به تشکلهای بخش خصوصی واگذار شود تا شرایط بهتری برای کشاورزان ایجاد گردد.

میری درباره میزان صادرات زعفران بیان کرد: در حوزه صادرات نیز تا پایان هشت ماه امسال، 115 تن زعفران به ارزش 164 میلیون دلار از خراسان رضوی به 47 کشور دنیا صادر شد، این در حالی است که در کل سال گذشته 220 تن زعفران از استان صادر شده است.

به گزارش ایرنا، استان خراسان رضوی با 82 هزار هکتار کشتزار زعفران و 256 تن محصول معادل 79 درصد از تولید طلای سرخ کشور را در اختیار دارد.

بطور میانگین از هر هکتار زمین چهار تا پنج کیلوگرم زعفران برداشت می شود. 138 هزار بهره بردار بخش کشاورزی این استان در حوزه کشت و تولید زعفران فعالیت دارند. همچنین 800 هزار نفر در خراسان رضوی بطور مستقیم درگیر امور مربوط به کشت، تولید و برداشت زعفران هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید