ریزش سنگین شاخص بورس

کدخبر: ۱۹۶۱۶۰
ایرنا: شاخص بورس امروز (یکشنبه) با یک هزار و 649 پله کاهش به جایگاه 95 هزار و 561 واحدی رسید.
ریزش سنگین شاخص بورس

اگرچه بازار امروز، معاملاتی پر حجم و با ارزش معاملات بالا را شاهد بود، اما فضای غالب در بازار سرمایه در وضعیتی هیجانی و منفی قرار داشت به طوری که بیشتر فعالان بازار سرمایه، فروشنده بودند.

کارشناسان برخی عوامل داخلی و خارجی را عامل افت امروز بازار بورس می دانند که بزودی رفع می شود.

برپایه معاملات امروز یک میلیارد و 901 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و 827 میلیارد ریال در 126 هزار و 943 نوبت خرید و فروش شد.

همه شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز امروز روند کاهشی داشتند. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 528 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 441 واحد افت کرد.

شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، نیز 333 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، یک هزار و 970 واحد کاهش داشت.

شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، یک هزار و 257 واحد و شاخص بازار دوم بورس سه هزار و 90 واحد پایین آمد.

گروه فلزات اساسی امروز، در صدر معاملات گروه های بورسی قرار داشت؛ برابر معاملات امروز در این گروه 312 میلیون سهم به ارزش 902 میلیارد ریال داد و ستد شد.

گروه فراورده های نفتی به ارزش 527 میلیارد ریال و خودرو به ارزش 460 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.

رده چهارم هم گروه کانی های فلزی با معاملاتی به ارزش 333 میلیارد ریال جای گرفت. گروه شیمیایی نیز با معاملاتی به ارزش 300 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، رمپنا (مپنا)، تاپیکو(سرمایه گذ ای نفت وگا تامین)، فارس(هلدینگ خلیج فاس)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، فملی (ملی صنایع مس) و کگل (صنعتی و معدنی گل کهر) در معاملات امروز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بر جای گذاشتند.

**چشم انداز مثبت بورس

یک استاد دانشگاه گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در درباره وضعیت بازار سرمایه و تحولات روزهای گذشته بورس، گفت: بازدهی بورس از ابتدای امسال تاکنون نسبت به همه بازارهای موازی، بیشتر بوده و افزود، مهم ترین دلیل رشدش، تغییر مسیر حرکت نقدینگی از بازار پولی و بانکی به بازارهای موازی از جمله بورس است.

بهنام بهزادفر اظهارداشت: بازدهی بورس تهران از ابتدای امسال تا روز شنبه هفته جاری به 27 درصد رسید که این رقم نشان می دهد بورس نسبت به همه بازارهای موازی، بازدهی بیشتری داشته است.

وی اضافه کرد: این بازدهی با مجموع بازدهی سال 94 برابری می کند و نشانه آن است که برخلاف تصورات اولیه، رشد بورس خارج از هیجانات بوده، به ویژه در سال های گذشته نیز بورس عموما رشدهای خود را در مقطع زمانی کوتاهی داشته است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت :دلایل زیادی برای رشد شاخص بورس وجود دارد و نخستین و مهم ترین دلیل رشد بورس، تغییر حرکت نقدینگی از بازار پولی و بانکی به بازارهای موازی است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه میزان نقدینگی در جامعه به یک میلیون و 400 میلیارد تومان رسیده است، خاطر نشان کرد: با توجه به کاهش سود بانکی و سختگیری که در این حوزه می شود، پرداخت سود بانکی بالای 15 درصد، غیر ممکن می شود.

بهزادفر یادآور شد: انتشار شایعات مربوط به اخذ مالیات از سپرده های بانکی نیز به این خروج نقدینگی از بانک، سرعت بیشتری داده است.

این استاد دانشگاه افزود: عامل دیگر رشد بازار سرمایه، رشد نرخ ارز است که برخلاف انتظارات تحلیلگران، قیمت ها کاهش نیافته بلکه تثبیت شده است.

وی اضافه کرد: پایداری و رشد نرخ های جهانی نفت و فلزات اساسی نیز باعث شده است شرکت های کامودیتی محور (مرتبط با مواد پایه و معدنی) که 60 درصد بورس کشور را تشکیل می دهند، محصولات خود را گرانتر فروخته و در نتیجه تعدیل های مثبت بدهند.

بهزادفر گفت: کاهش ریسک های سیستماتیک سیاسی خارجی نیز زمینه رشد بازار را فراهم کرده و ادامه داد، برخی شرکت های فلزی، سیمانی و فراورده های نفتی در گزارش های 9 ماه که منتشر شده به خوبی ظاهر شدند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که انتظار داریم که گروه های شاخص ساز بورس به تعدیل ها و گزارش های مثبت خود ادامه دهند، گفت: می توان پیش بینی کرد که رشد بازار سرمایه ادامه دار باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید