5 گروه سال 97 یارانه می گیرند/ درآمد مشمول یارانه

کدخبر: ۱۹۹۸۳۳
فرصت ۷۲ ساعته کمیسیون تلفیق برای بررسی مجدد لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور از عصر یکشنبه آغاز شد و اعضای این کمیسیون در جلسه روز گذشته خود، برخی از تبصرها و بندهای الحاقی مورد مناقشه را که به رد کلیات لایحه بودجه ۹۷ در صحن علنی مجلس انجامیده بود، تغییر دادند.
5 گروه سال 97 یارانه می گیرند/ درآمد مشمول یارانه

به گزارش اقتصادنیوز ، بر اساس آنچه اعضای کمیسیون تلفیق بودجه از جلسه روز گذشته خود خبر داده‌اند، یکی از مهم‌ترین‌ تصمیمات این جلسه، تغییر بند الحاقی به تبصره ۱۴ لایحه بودجه است که درباره یارانه نقدی صورت گرفت.

بر مبنای مصوبه قبلی کمیسیون تلفیق دراین باره، دولت مکلف شده بود خانوارهای پردرآمد را به‌صورت تدریجی طی ۳ ماه اول سال ۹۷ و پس از برگزاری «آزمون وسع» و بررسی «تراکنش مالی افراد یارانه‌بگیر»، از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه نقدی حذف کند.

با این حال در مصوبه جدید کمیسیون تلفیق، تبصره‌ای به این حکم الحاق شد که دولت را مکلف می‌کند تا با استفاده از اختیارات قانون هدفمندی، تا پایان ماه سوم سال ۹۷، همه افراد تحت پوشش «کمیته امداد امام خمینی(ره) و «سازمان بهزیستی»، «همه جمعیت روستایی ایران» و «کلیه خانوار‌هایی که مجموع درآمد ماهانه آنها کمتر از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است» و «ساکنان حاشیه شهرها» مشمول قطع یارانه نشوند و کماکان در فهرست یارانه‌بگیران بمانند. همچنین کمیسیون تلفیق در تصمیم جدید خود هیچ تغییری در سقف درآمدی حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ایجاد نکرد و همانند مصوبه پیشین کمیسیون تلفیق، درآمد ۳۷ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۷ که در تبصره ۱۴ پیش‌بینی شده بود، به قوت خود باقی ماند.

بنابراین، علاوه بر گروه‌های یارانه‌بگیر که در بالا اعلام شد، در صورت تصویب بند الف الحاقی تبصره ۱۴ لایحه بودجه در صحن علنی، دولت مکلف است خانوارهای پردرآمد را از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه نقدی به‌صورت تدریجی طی ۳ ماه حذف کند. همچنین دولت اجازه دارد با «شناسایی از طریق بررسی تراکنش مالی افراد» و «آزمون وسع»، گروه‌های پردرآمد را شناسایی و آنان را از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه نقدی حذف کند. بر مبنای این بند افرادی که به «بررسی تراکنش مالی» خود و اجرای «آزمون وسع» آنها از سوی دولت تمایل ندارند، فرصت دارند از دریافت یارانه نقدی اعلام انصراف کنند.

همچنین به افرادی که از منظر درآمدی خود را مستحق دریافت یارانه نقدی نمی‌دانند نیز فرصت داده می‌شود تا داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند. در غیر این صورت دولت در روند بررسی تراکنش مالی دریافت‌کنندگان یارانه، آنان را از فهرست یارانه‌بگیران حذف خواهد کرد. همچنین در‌صورتی‌‌که پس از حذف یارانه خانوارها افرادی نسبت به حذف خود از فهرست یارانه‌بگیران معترض باشند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است حداکثر ظرف یک ماه موضوع را مورد بررسی مجدد قرار دهد و در صورت تایید استحقاق نسبت به اعاده یارانه آنها اقدام کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید