این حقوق ‌ها سال 97 معاف از مالیات هستند

کدخبر: ۲۰۰۵۳۶
ایسنا: گرچه در جریان تصویب لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ مجلس توانست یکی از مشکلات جدی نظام مالیاتی را در زمینه دریافت مالیات از حقوق‌بگیران با نرخ ثابت ساماندهی و به این ترتیب دریافت مالیات پلکانی را تصویب کند، با این همه این را هم باید گفت که این اقدام مجلس هم با انتقاداتی رو به رو شد اعم از اینکه چرا با وجود این همه معافیت، مجلس به فکر دریافت مالیات تصاعدی از حقوق بگیران افتاده است؟
این حقوق ‌ها سال 97 معاف از مالیات هستند

 

طبقه مصوبه‌ی امروز مجلس، سقف معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران را در سال ۱۳۹۷ معادل ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است. (ماهانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان)، از سوی دیگر حقوق‌بگیران دو میلیون و ۳۰۰ هزار تا سه برابر آن نرخ ۱۰ درصد، برای مازاد سه برابر تا چهار برابر مشمول مالیات ۱۵ درصد، برای مازاد چهار برابر تا شش برابر مالیات ۲۵ درصد و نسبت به مازاد شش برابر مالیات سالانه ۳۵ درصد تعیین می‌شود.

در این زمینه احمد امیر آبادی، نماینده مجلس چنین توضیح می‌دهد که تاکنون همه افراد مشمول مالیات ۱۰ درصد می‌شدند که این منجر به آن شده بود که شکاف طبقاتی افزایش یابد ولی از امسال با ایجاد نظام مالیاتی پلکانی در بخش مالیاتی به دنبال آن هستیم که در میان اقشار مختلف جامعه به سمت عدالت مالیاتی پیش برویم.

واکنش‌ها به مصوبه جدید

در مجموع مصوبه جدید با واکنش‌ مثبتی رو به رو شد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی تاکید کردند که موضوع مصوبه جدید می‌تواند به ایجاد احساس رضایت بیشتر در مودیان کمک کند. با این حال این مصوبه واکنش‌های منفی را هم برانگیخت.

مثلا در حالی‌که برخی نمایندگان مجلس می‌گویند مصوبه جدید منجر به آن خواهد شد که مالیات اقشار کم‌درآمدتر از گروه حقوق‌بگیران امسال نسبت به سال گذشته کاهش بیشتری بیابد ولی برخی کارشناسان بر این امر تاکید می‌کنند که با توجه به اینکه در سال گذشته هم نرخ مالیات ۱۰ درصد بوده است و اکنون نیز تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معاف و از این میزان به بالا مشمول مالیات ۱۰ درصد است،  نمی‌توان گفت که مالیات اقشار کم درآمد کاهش یافته است. فقط سقف معافیت کمی افزایش یافته که آن نیز با توجه به نرخ تورم تعدیل شده است.

برخی البته این نقد را هم دارند که سقف در نظر گرفته شده برای پرداخت کم‌ترین نرخ مالیاتی نامناسب است. چراکه درحالی از حقوق‌بگیران بالای شش میلیون قرار است ۱۵ درصد مالیات گرفته شود که بسیاری از مشاغل از پرداخت مالیات معاف هستند.

غلامحسین دوانی، کارشناس امور مالیاتی با بیان اینکه افزایش مالیات ۱۵ درصد به بالا برای افرادی که بیش از ۶ میلیون حقوق می‌گیرند، ناعادلانه است، این را هم گفت که در این شرایط تکلیف حقوق‌های نجومی چیست؟

او با بیان اینکه نمایندگان مجلس، سورنا را از سر گشاد به آن می‌زنند! این را اضافه کرد: برای جلوگیری از حقوق‌های نجومی نمی‌توان قاطبه حقوق‌بگیران را که عموما مهندسان و تکنیسین‌های زحمتکش هستند، مشمول مالیات‌های تصاعدی کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید