سقوط کم سابقه بورس نیویورک، بورس‌ ژاپن را به زیر کشید

کدخبر: ۲۰۰۷۷۹
ایرنا: بازارهای بورس آسیا به دنبال سقوط بی سابقه شاخص داو جونز (Dow Jones)شاخص مهم بورس وال استریت نیویورک ، با کاهش چشم گیر مواجه شدند، این امر بر بازارهای بورس اروپا نیز تاثیر گذاشت. این مقدار سقوط بورس نیویورک از سال 2011 به این سو بی سابقه بود.
سقوط کم سابقه بورس نیویورک، بورس‌ ژاپن را به زیر کشید

 سی ان ان افزود:با کاهش یکباره نزدیک به 1200 واحدی شاخص داو جونز دراواخر روز دوشنبه (روز گذشته) تمامی بازارهای بورس آسیا با سقوط ارزش سهام، به کار خود پایان دادند.

بنابراین گزارش، شاخص سهام 'نیکی'(NIKKEI)ژاپن با 1071 واحد کاهش،'کامپوزیست شانگهای' (SHANGHAI COMPOSITE ) با 116واحد و 'ای.اس.ایکس200' (ASX200) استرالیا نیز با 192 واحد کاهش مواجه شدند.

سی ان ان درادامه گزارش داد: این درحالی است که اکنون بازارهای بورس اروپا شروع بکار می کنندو باید دید که آیا آنها نیز متاثر از این کاهش شاخص بورس خواهند شد یانه؟.

این رسانه تصویری آمریکایی در ادامه افزود: این بی سابقه ترین کاهش ارزش شاخص بورس در وال استریت بود که در مورخ پنجم فوریه (16بهمن ماه) با کاهش یک هزار و 175واحدی یعنی افت منفی 4.6 (چهار و شش دهم) درصدی مواجه شد. 

'ایزا سوائرز'(Isa Soares) خبرنگار اقتصادی سی ان ان از فرانکفورت آلمان گزارش داد: هم اکنون که صبح به وقت محلی است بازارهای بورس اروپا در حال بیدار شدن و هم اکنون شاهد پاسخ آنها به کاهش ارزش بازار بورس وال استریت آمریکا است.

بنابراین گزارش شاخص سهام 'کک 40'پاریس (CAC40) تا آخرین لحظه دریافت این خبر، شاهد افت 167 واحدی،'اف.تی.اس.ای 100'(FTSE 100) لندن نیز با کاهش 212 واحدی، 'اکسترا دکس' (XETRA DAX ) فرانکفورت نیز با 429 واحدی و ارزش سهام 'اس.ام.آی' (SMI) زوریخ نیز 331واحد تنزل مواجه شده اند.

خبرنگار سی ان ان گفت:در روزهای پر آشوب پیش روی بازارهای بورس در اروپا و جهان، هم اکنون سرمایه گذاران به وضعیت بازار و اقتصاد در آمریکا می نگرند.

سوائرز به سی ان ان گفت: ما امروز باسناریو متفاوت اقتصادی درباره کاهش ارزش بورس وال استریت مواجه هستیم، چرا که پیشتر راهکار برای برخورد با کاهش ارزش بورس اینگونه بود که با 'بحران جهانی اقتصادی'، 'رشد اقتصادی اندک' و 'تورم پایین' مواجه بودیم که بانک های مرکزی با کاستن از نرخ بهره به این موضوع ورود می کردند، اما اکنون همه چیز تغییر پیدا کرده است، برای همین است که بازار تلاش می کند تا ارزش خود را با شرایط جدید وفق دهد.

'پائولانیوتان'(Paula Newton) دیگر خبرنگار سی ان ان نیز از سئول پایتخت کره جنوبی گزارش داد: بازارها بورس آسیا متوجه وال استریت هستند و اکنون در آمریکا شاهد تورم و نبود تزریق پول در اقتصاد می باشیم.

به گزارش ایرنا، به نقل از شبکه خبری سی ان بی سی، شاخص صنعتی داو جونز عصر دوشنبه (به وقت واشنگتن) با کاهش تاریخی 1175.21 واحدی به رقم 24,345.75 واحد رسید.

به گفته کارشناسان، این بزرگترین سقوط یک روزه این شاخص است که از 30 شرکت برتر بورس سهام نیویورک تشکیل شده؛ این در حالی است که شاخص داو جونز امروز تا نزدیک 1500 واحد سقوط را نیز تجربه کرد.

داو جونز روز جمعه با کاهش 677.84 واحدی، در حالی رکورد زد که از ماه ژوئیه سال 2016 میلادی پس از همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، این اولین سقوط بیش از 500 واحدی این شاخص بود.

شاخص مشهور دیگر وال استریت، یعنی اس اند پی 500 نیز امروز شاهد کاهش چشمگیری بود و در بیشترین افت یک روزه خود در 7 سال گذشته، 4.1 درصد نزول نشان داد.

سقوط شاخص بازارهای بورس آمریکا در دو هفته متوالی در حالی است که کاخ سفید بارها رکوردهای بالای وال استریت را نشانه موفقیت دولت ترامپ تلقی کرده است.

کارشناسان این واکنش بازار اوراق قرضه آمریکا را با افزایش حقوق مرتبط می دانند. برخی نیز این موضوع را به احتمال افزایش نرخ پیشنهادی بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) ربط می دهند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید