بازتاب سانحه هواپیمای مسافربری در رسانه های جهان

کدخبر: ۲۰۲۱۴۸
حادثه دلخراش سقوط هواپیمای مسافربری شرکت آسمان که صبح یکشنبه از تهران عازم یاسوج بود و جان باختن 60 مسافر و 6 خدمه آن در سمیرم، در رسانه های جهان بازتاب زیادی داشت.
 بازتاب سانحه هواپیمای مسافربری در رسانه های جهان

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز درباره سقوط هواپیمای شرکت آسمان در سمیرم نوشت،ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که سوانح هوایی در آن به وفور اتفاق می افتد. ناوگان هواپیمایی این کشور بسیار فرسوده بوده و چند دهه تحریم بین المللی در بروز این نقیصه دخیل است.

** رویترز:

این خبرگزاری افزود: ایران سوانح زیادی را در دهه های گذشته تجربه کرده است، از طرف دیگر ایران بر این باور است که تحریم های آمریکایی مانع از خرید هواپیماهای جدید یا خرید لوازم یدکی از غرب می شود، همچنین تهران اعلام کرد که عمر این هواپیما 25 سال بوده است.

این خبرگزرای گزارش کرد: این هواپیما از نوع ATR بود که مرکز ساخت آن شهر «تولوز» فرانسه می باشد که محصول مشترک ایرباس و شرکت 'لئوناردو' ایتالیا است.

** رسانه های ژاپنی:

روزنامه 'ژاپن تودی' نوشت: ناوگان هواپیماهای تجاری ایران دههه ها تحریم بوده و تهران با چنین حوادثی مدت هاست دست و پنجه نرم می کند.

این روزنامه می نویسد: ایران پس از توافق هسته ای معروف به برجام با قدرت های جهانی در سال 2015، قرارداد خرید چندین هواپیما به ارزش میلیاردها دلار را با 'ایرباس' و 'بوئینگ' امضا کرد این در حالی است که سیاستمداران واشنگتن درباره فروش هواپیما به ایران ابراز نگرانی می کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز مخالف توافق هسته ای بوده و خواهان بازگشت تحریم ها علیه ایران است.

** رسانه های مالزی:

رسانه های مالزی با انتشار خبر سقوط هواپیمای ایرانی نوشتند: ایران پس ازدهه ها تحریم بین المللی دارای یک ناوگان فرسوده از هواپیماهای مسافری است که برای حفظ و نوسازی آنها تلاش می کند.

روزنامه «استار» این کشور دراین زمینه با انتشار خبری از رسانه های غربی در پایگاه خود نوشت: ایران تاکنون حادثه های دلخراش متعدد هوایی را تجربه کرده است که سقوط هواپیمایی با 39 سرنشین درسال 2014 یکی از این حوادث هوایی بود.

**خبرگزاری فرانسه:

سخنگوی شرکت هواپیمایی 'آسمان' متعلق به خطوط هوایی ایران روز یکشنبه اعلام کرد: یک هواپیمای مسافربری در منطقه کوهستانی در جنوب غرب ایران سقوط کرد و تمامی 66 سرنشین آن کشته شدند.

** شینهوا و رسانه های چینی:

خبرگزاری 'شینهوا'، رادیو بین المللی چین، شبکه تلویزیونی 'cctv'، تارنماهای 'چاینا پلاس'، 'گلوبال تایمز' با پخش حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان در مسیر تهران - یاسوج رویداد هوایی پرداختند و اعلام کردند: این حادثه یکی از حوادث تلخ هوایی در سال 2018 میلادی است.

** کشورهای آمریکایی لاتین:

تارنمای آرژانتینی 'اینفوبائه'(Infobae) در گزارشی آورد: یک هواپیمای خطوط هوایی ایران صبح یکشنبه با کوه های مناطق جنوب غربی این کشور برخورد کرد و مقام های تهران کشته شدن 66 سرنشین آن را تایید کردند.

این تارنمای خبری افزود: این سانحه هوایی در شهر سمیرم در 550 کیلومتری جنوب پایتخت رخ داد. مسئولان ایرانی اعلام کرده اند که تمامی خدمات اضطراری به حالت آماده باش در آمده اند.

شبکه «تله سور» ونزوئلا نیز در مورد این حادثه گزارش داد: یک هواپیمای ایرانی با 60 مسافر و شش خدمه متعلق به شرکت هواپیمایی 'آسمان' از تهران به مقصد یاسوج در حال حرکت بود ، در نزدیکی شهر 'سمیرم' در جنوب ایران سقوط کرد. این هواپیما که تا این لحظه لاشه اش به دست نیامده است، پیش از سانحه از صفحه رادارها ناپدید شده بود.

** روسیا الیوم:

بخش عربی شبکه تلویزیونی روسیه با بازتاب خبر سقوط هواپیمای آسمان، به «حجت‌الله فولاد» خلبان باتجربه ی هواپیمای ATR خلبان این هواپیما پرداخت و گزارش داد: خلبان هواپیمایی که امروز صبح در نزدیکی اصفهان سقوط کرد، چهار سال پیش (آذرماه 92) جان 60 مسافر را نجات داده و موفق شده بود، هواپیمایی مشابه را که یکی از موتورهای آن دچار مشکل فنی شده بود، به سلامت به مقصد (یاسوج) برساند.

** اسکای نیوز عربی:

این شبکه خبری در این باره گزارش داد: «علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی ایران با تایید سقوط هواپیمای مسافربری ایرانی از تهران عازم شهر یاسوج در جنوب کشور بود، سقوط کرد، این هواپیمای مسافربری حامل 60 مسافر و 6 خدمه پروازی بود.

** سومریه نیوز عراق

این شبکه خبری یکشنبه گزراش داد: یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی ایران با 66 سرنشین در منطقه سمیرم در جنوب اصفهان سقوط کرد.

یک فروند هواپیمای ای تی آر 200(ATR72-200) که صبح یکشنبه از فرودگاه مهرآباد تهران عازم یاسوج بود، سقوط کرد.

این هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت آسمان حامل 60 مسافر و 6 خدمه پروازی بود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید