افزایش چشمگیر میزان وام مشاغل خانگی + مبلغ

کدخبر: ۲۰۲۲۵۳
رییس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی با اشاره به افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی از ابلاغ ۶۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین منابع مشاغل خانگی خبر داد.
افزایش چشمگیر میزان وام مشاغل خانگی + مبلغ

مهناز امامدادی در نشست ستاد ساماندهی مشاغل خانگی که در وزارت کار برگزار شد، اظهار کرد: از مجموع ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده برای مشاغل خانگی ۶۰۰۰ میلیارد ریال آن تاکنون ابلاغ شده و ۱۰ درصد از تسهیلات اشتغال روستایی نیز به مشاغل خرد و خانگی اختصاص یافته است.

وی با اشاره به افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی، گفت: تا قبل از این سقف وام و تسهیلات برای مشاغل خانگی به ازای هر نفر پنج میلیون تومان بود که اکنون به ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

به گفته رئیس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی تسهیلات پشتیبانی از این نوع مشاغل هم از ۷۵۰ میلیون ریال به یک میلیارد ریال رسیده است.

امامدادی از صدور ۵۹ هزار و ۵۰۰ فقره مجوز مشاغل خانگی خبر داد و گفت: از این میزان ۳۲ هزار پرونده به بانک‌های عامل ارسال شده و ۱۴ هزار فقره نیز تسهیلات مربوطه را دریافت کرده‌اند.

محمد صادق بیجندی – معاون رئیس جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان - در ادامه این نشست، اظهار کرد: اعتقاد ما این است که بسیاری از مشاغل خانگی توسط دانش آموختگان می‌تواند به عنوان یک پشتیبان طرح دنبال و اجرایی شود. در این طرح درصدد هستیم بحث تسهیلگران و مشاوران را دنبال کنیم و برای هر ۵۰ نفر متقاضی یک مشاور و تسهیلگر پیش‌بینی کردیم.

وی ادامه داد: از دو سال و نیم گذشته نگاه جدید به حوزه مشاغل خانگی و طراحی الگوی جدید مطرح شد و سال گذشته به طور جدی مورد پیگیری قرار گرفت و در ستاد مشاغل خانگی الگوی پیشنهادی به تصویب رسید که با حمایت و درایت وزیر کار و سایر متولیان امر در مهرماه امسال تفاهم‌نامه‌ای با رئیس جهاد دانشگاهی و وزارت کار به امضاء رساندیم.

رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان افزود: جامعه هدف ما در این طرح هشت استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، جنوبی و رضوی به شکل پایلوت بود که در این استان‌ها دستورالعمل اجرای طرح را آماده کرده‌ایم که هفته آینده اعلام خواهیم کرد.

بیجندی گفت: متاسفانه در حوزه مشاغل خانگی بانک اطلاعاتی نداریم و همه ادارات آمار و اطلاعاتشان را به عنوان اسرار محرمانه نگه می‌دارند لذا انتظار داریم این آمار را در اختیارمان بگذارند تا در نگاه ملی از آن استفاده کنیم.

سید حمید کلانتری – معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی – در بخش دیگری از این نشست روستای رم از توابع استان خراسان جنوبی را مثال زد و گفت: در این روستا یک تعاونی تهیه و تولید جاجیم درست شده که یکی به شکل دستی و در خانه می‌بافند و دیگری به شکل دستگاهی که تعاونی آن را خریداری کرده تولید می‌شود. این تعاونی نزدیک به دو میلیارد تومان دارایی دارد در ۷۰ شهر نمایندگی فروش ایجاد کرده و برند رم ایران را برای خود درست کرده است.

وی افزود: در جاکارتای اندونزی نیز نمونه‌ای را دیدم که دولت به عنوان کمک به مشاغل خانگی یک ساختمان ۵ طبقه را گرفته بود و هر کسی از هر روستایی جنسی را تولید کرده بود در آنجا مستقر شده بود. کمک دولت این بود جای مجانی اختصاص دهد و سود فروش هم به حساب تعاونی‌ها واریز شود.

عیسی منصوری – معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار نیز در بخش پایانی این نشست با اشاره به تصویب الگوی توسعه مشاغل خانگی اظهار کرد: این الگو پس از طراحی به تصویب ستاد ساماندهی مشاغل خانگی رسیده است و تبعا زمان می‌برد تا خروجی‌اش درآید.

وی ادامه داد: مشاغل خانگی از شکل‌گیری کسب‌وکار تا آموزش و مخابره و تولید و بازاریابی را شامل می‌شود و هنر کار در این است که ابتدا تعاونی‌ها را به شکل جمعی یا حتی منفرد در این حوزه تشکیل بدهیم.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: متاسفانه داده‌های لازم در حوزه مشاغل خانگی را به صورت میدانی نداریم و از زمان تصویب الگوی توسعه مشاغل خانگی هم سه جلسه بیشتر نگذشته است، لذا امیدواریم به زودی دستاوردهای اجرای این طرح را تشریح کنیم و به نمایش بگذاریم.

منصوری در پایان گفت: احساسم این است که در اجرای طرح نیاز به سرعت و هماهنگی و جهت‌گیری بیشتر داریم. الگو، الگوی خوبی است لذا پیشنهاد من این است که دو ماه کاری دیگر فرصت بدهیم که خروجی کار استخراج شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید