خودروی لوکس و تمام الکتریکی جگوار رونمایی شد

کدخبر: ۲۰۳۴۵۳
شرکت جگوار (Jaguar) انگلیسی سرانجام نخستین خودروی کراس اور لوکس تمام برقی خود را تحت عنوان I-Pace رونمایی کرد.

خودروی لوکس و تمام الکتریکی جگوار رونمایی شد

به گزارش ایسنا، به نقل از وب سایت اتو بلاگ، شرکت جگوار یک شرکت خودروسازی بریتانیایی و چندملیتی است که دفتر مرکزی آن در شهر وایتلی، کاونتری، در کشور انگلستان قرار دارد.

بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.

بنابراین بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

دولت‌های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتا تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.

پس از گذشت دو سال از معرفی خودروی برقی مفهومی I-Pace جگوار سرانجام انتظارها را به پایان رسانید و از این خودروی لوکس بعنوان نخستین کراس اور تمام برقی در بریتانیا رونمایی کرد.

این خودرو که به منظور رقابت تنگاتنگ با خودروهای تسلای آمریکا که بر بازار خودروهای برقی سلطه دارند، عرضه شده است، می‌تواند مسافتی معادل ۳۸۶ کیلومتر را با هر بار شارژ شدن بپیماید.

ظرفیت باتری این خودوری برقی ۹۰ کیلووات ساعت است که به آن امکان می‌دهد تا توان حرکتی بالایی داشته باشد و بر بسیاری از نمونه‌های برقی مشابه خود پیروز شود. باتری‌های لیتیوم یونی قدرتمند بکار رفته شده در این خودرو به کاربران این امکان را می‌دهد تا در ایستگاه‌های شارژ سریع ۱۰۰ کیلوواتی، تنها در عرضه مدت ۴۰ دقیقه خودروی خود را به‌طور کامل شارژ کنند.

به جرات می‌توان گفت که خودروی الکتریکی I-Pace در کنار سه کراس اور دیگر E-Pace و F-Pace، از پیشرفته‌ترین و پاک‌ترین محصولاتی است که تاکنون جگوار به بازار عرضه کرده است. موتور برقی این خودو نیز معادل ۳۹۴ اسب بخار ( ۲۹۳ کیلو وات) قدرت و ۶۹۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که عملکرد فوق العاده و خیره کننده‌ای را برای آن رقم می‌زند.

ابعاد این خودرو نسبت به مدل مشابه خود یعنی E-Pace بزرگتر ولی حدود چند سانتی متر از مدل F-Pace کوچکتر است. ایان کالوم - سرپرست طراحی کراس اور برقی  I-Paceدرباره طراحی ظاهری آن گفته است: استفاده از پیشرانه‌ الکتریکی به تیم طراحی این خودرو آزادی عمل و خلاقیت فوق العاده‌ای را در طراحی به ارمغان آورده است.

طول I-Pace برابر با ۴,۶۸۲ میلی‌متر و فاصله‌ی بین دو محور آن ۲,۹۹۰ میلی‌متر است. ابعاد این خودرو در مقایسه با مدل E-Pace بزرگ‌تر است و تنها چند سانتی‌متر کوچک‌تر از  F-Pace خواهد بود.

I-Pace به دو نمایشگر ۱۰ و ۵.۵ اینچی در داخل خودرو مجهز شده است که نمایشگر بزرگتر در قسمت مرکزی کنسول و بالاتر از نمایشگر ۵.۵ اینچی تعبیه شده است و به راننده و سایر سرنشینان خودرو این امکان را می‌دهد تا علاوه بر مطلع شدن از وضعیت سیستم‌های خودرو، به کارهای سرگرم کننده نیز بپردازند.

این خودرو به فناوری دستیار صوتی الکسای آمازون نیز مجهز شده است و به راننده آن اجازه می‌دهد تا با پرسیدن سوالاتی همچون آیا در خودروی من قفل است؟ میزان شارژ باتری‌ها چقدر است و آیا شعاع حرکتی باقی‌مانده برای رسیدن به محل کارم کافی است؟ از نحوه عملکرد خودروی خود آگاهی یابد.

مدل ۲۰۱۹ این خودرو در اواسط سال جاری ۲۰۱۸ میلادی روانه بازار خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید