حال همه ما خوب است؛ دلار چند؟

کدخبر: ۲۰۳۵۴۴
یکشنبه برای چندمین روز متوالی اخبار خوشایندی از میدان فردوسی شنیده نشد. به دنبال مقاومت برخی صرافی‌ها و دلالان بی‌شناسنامه در برابر پایین آمدن نرخ دلار که از هفته‌ قبل آغاز شده عملا دونرخی شدن این بازار پذیرفته شده است. بر اساس اعلام رسمی، قیمت دلار ۴۴۶۰ تومان است اما گوشه و کنار ۴۷۰۰ تومان فروخته می‌شود و تنها معدود صرافی‌هایی با دریافت کارت ملی دلار ۴۴۶۰ تومانی را تا سقف ۱۰۰۰ دلار عرضه می‌کنند؛ اما بسیاری از صرافی‌ها به بهانه نداشتن دلار، هم‌چنان کرکره را پایین کشیده‌اند. شاید هم حق دارند؛ چرا که دلار ۴۹۰۰ تومانی خریده‌اند و حالا نمی‌خواهند آن را ۴۴۶۰ تومان بفروشند.

حال همه ما خوب است؛ دلار چند؟

به گزارش ایسنا، تحولات بازار ارز این روزها مهم‌ترین موضوع اقتصادی است که با توجه به اثرات آتی آن بر سایر سطوح اقتصاد، جامعه با حساسیت آن را دنبال می‌کنند. به نظر می‌رسد ایجاد فضای پلیسی و بسته سه‌گانه بانک مرکزی هم برای مهار بازار فردوسی کافی نبوده است. البته قائم مقام بانک مرکزی وعده داده بازار ارز در روزهای آینده ثبات پیدا می‌کند و از ارایه بسته ۱۹ گانه در این‌باره سخن گفته اما شرایط نشان می‌دهد عرضه‌ی دلار با تقاضا همخوانی ندارد. از سوی دیگر برخی فعالان اقتصادی می‌گویند آن‌چه به گران شدن ارزهای خارجی دامن می‌زند خروج ارز از کشور است که به مواردی همچون ویلاسازی در کشورهای اروپایی، ترکیه و حاشیه خلیج فارس اختصاص می‌یابد. بر اساس صحبت‌های نایب رییس اتاق بازرگانی، "۲۰ میلیارد دلار مازاد ارزی داریم که از کشور بیرون می‌رود و مابه ازای آن هیچ چیزی هم وارد نمی‌شود". از این صحبت می‌توان چنین نتیجه گرفت که علت پرشهای هر از گاه قیمت دلار در بازارهای داخلی، کمبود عرضه است.

نرخ دلار؛ از تابلو تا کف پیاده‌رو

گزارش میدانی ایسنا از میدان فردوسی نشان می‌دهد آنچه در حال حاضر روی تابلو اعلان قیمت‌ها دیده می‌شود قیمت دلار بانکی است، عددی در حدود ۴۴۶۰ تومان. اما هنگام خرید در برخی صرافی‌هایی که فروش دارند، با نرخ دیگری مواجه می‌شویم؛ نرخ بیش از ۴۷۰۰ تومان و یورو با قیمت حدود ۶۰۰۰ تومان. البته نکته خوب بازار اینجاست که تعداد دلالان هم نسبت به هفته‌های گذشته در بازار کمتر شده است و جسته و گریخته در حوالی میدان فردوسی دیده می‌شوند. دلالان کنار خیابان نیز دلار را با نرخ حدود ۴۷۰۰ تومان عرضه می‌کنند.

خروج ارز برای ویلاسازی در اروپا و آمریکا

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی ایران که حدود ۱۰۰ میلیارد دلار می‌شود می‌گوید که ارقام واردات قانونی، قاچاق کالا، هزینه مسافرت و ... مجموعا ۸۰ میلیارد دلار هزینه در بر دارد. این یعنی ۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داریم اما این پول کجا می‌رود؟ مجیدرضا حریری مدعی است: رقمی حدود ۲۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود و در مقابل آن هیچ چیزی هم وارد نمی‌شود. وقتی املاک خریداری شده توسط ایرانی‌ها از غرب اروپا تا ترکیه و جنوب خلیج فارس و آمریکا و کانادا در حال بالا رفتن است نشان می‌دهد پول آن از یک جایی تامین می‌شود که در واقع همان ارزهایی است که از کشور خارج و تبدیل به برج و ویلا در نقاط مختلف دنیا می‌شود.

سیف: برخورد پلیسی راهکار موقت است

اما رییس کل بانک مرکزی در کنار نقش برجسته دلالان در هدایت بازار ارز به سمت التهاب، به برخی از عواملی اشاره می‌کند که سرعت عمل بانک مرکزی را در مهار نوسان به وجود آمده کاهش داده است. به این ترتیب در حالی که درآمدهای ارزی ایران بیش از نیازهاست، مشکلاتی که در وصول عواید ارزی پیش آمد در کنار اختلال در حواله‌های ارزی به مقصد امارات باعث شد تا درآمدهای ارزی کلان کشور به‌ صورت اسکناس برای پاسخ به‌ عطش متقاضیان واقعی و غیرواقعی به‌ بازار تزریق نشود. با وجود این، ولی‌اله سیف، برخورد انتظامی با دلالان بازار ارز و همچنین بسته ارزی را راهکار موقتی برای مهار التهابات اخیر می‌داند و اعتقاد دارد که با تداوم برنامه‌های بنیادین و اصلاحی از بروز نوسان این چنینی جلوگیری خواهد شد.

سکه هم یواش یواش بالا رفت

بازار سکه بعد از یک دوره ثبات و کاهش قیمت، مجدد در این روزها افزایش قیمت را تجربه می‌کند؛ به طوری که طی ۱۲ روز اخیر نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده که علت آن از سوی طلافروشان و دست‌اندرکاران بازار، کمبود عرضه عنوان می‌شود.

امیدواری وزیر به اقتصاد ایران

با همه حرف و حدیث‌هایی که درخصوص تعطیلی کارخانجات، بیکاری و نگرانی از پرش قیمت دلار طی ماه‌های اخیر مطرح می‌شود وزیر اقتصاد با امیدواری از وضعیت اقتصاد سخن می‌گوید. مسعود کرباسیان بیان می‌کند که طبق تعریف او از «رکود»، بنگاه‌های اقتصادی از رکود خارج شده‌اند و رشد اقتصادی در اغلب بخش‌ها اعم از خودروسازی، فولاد و نظایر آن‌ها جریان دارد؛ ضمن اینکه بیکاری هم کاهش و اشتغال افزایش یافته است و تورم هم که مدت‌هاست دو رقمی شده. او البته این را هم گفت که برخی امور اقتصادی معطل مجلس است و بهتر است نمایندگان از وزرا کمتر سوال بپرسند تا فرصت تعیین تکلیف قوانین کشور ایجاد شود. بخش اول گفت‌وگوی ایسنا با مسعود کرباسیان درخصوص وضعیت اقتصاد ایران را این‌جا بخوانید.

تایید پیدا شدن جعبه سیاه پس از دو هفته زیر برف ماندن

جعبه سیاه هواپیمای یاسوج دیروز پیدا شد اما سازمان هواپیمایی کشوری امروز در گفت‌وگو با ایسنا، پیدا شدن آن را را تایید کرد. حالا برای طی مراحل قانونی به مقامات قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد تحویل شده و نهایتا برای تحلیل علت سانحه به سازمان هواپیمایی تحویل می‌شود. البته رضایی‌فر رییس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای یاسوج گفته است: به دلیل آن‌که جعبه سیاه دو هفته زیر برف و باران بوده احتمال نفوذ آب در آن وجود دارد از این رو باید بازسازی و بازخوانی حافظه آن بر روی دستگاه جدیدی اجرایی شود.

میوه دانه‌ای ۲۵۰ هزار تومان!

فروش میوه‌های خارجی در مناطق آزاد با قیمت‌های تا ۲۵۰ هزار تومان برای هر دانه، یکی از اخبار عجیب امروز ایسنا بود. دبیر ستاد پایش محصولات کشاورزی وزارت کشاورزی اعلام کرد که عرضه میوه خارجی در مناطق آزاد مشکلی ندارد اما به هیچ وجه نباید حتی یک کیلوگرم از آن به بازاری غیر از مناطق آزاد وارد شود. وزارت جهاد کشاورزی بارها ممنوعیت واردات انواع میوه را به دلیل بالا بودن میزان و تنوع تولید این محصولات و مخاطرات قرنطینه‌ای و بهداشتی نمونه‌های خارجی اعلام کرده است اما به نظر می‌رسد این آفت قرار نیست کم‌رنگ‌تر شود و حالا در آستانه شب عید و داغ شدن بازار همه محصولات به ویژه میوه و تره‌بار، بازار میوه‌های قاچاق نیز رونق بیشتری گرفته است. گفته می‌شود میوه‌هایی مانند دراگون، پاپایا، استار فروت، کیوانو، نارگیل سبز، دوریان فروت و گریپ فروت به صورت کیلویی عرضه نمی‌شوند و هر عدد از آنها از ۱۰ تا حدود ۲۵۰ هزار تومان عرضه می‌شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید