تاثیر نرخ ارز بر قیمت آجیل و خشکبار شب عید امسال

کدخبر: ۲۰۴۱۹۶
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران اعلام کرد: به دلیل کاهش تقاضا، قیمت آجیل و خشکبار شب عید در روزهای پایانی امسال افزایش نمی یابد.

«مصطفی احمدی» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با تاکید بر اینکه آجیل و خشکبار به دلیل رتبه بندی کیفیت نرخ مصوبی ندارد، افزود: محصول آجیل و خشکبار کشور تامین است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

وی گفت: همه ساله مولفه هایی همچون نوسان نرخ ارز، فرایند عرضه و تقاضا، کمبود جنس در بازار و وضعیت آبی کشور در سال زراعی در قیمت گذاری آجیل و خشکبار تاثیرگذار است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران اظهار داشت: امسال با وجود نوسان نرخ ارز به دلیل عرضه بالای آجیل و خشکبار و کاهش تقاضا (پایین بودن قدرت خرید مردم) در 20 روز اخیر افزایش قیمت نداشتیم و به نظر می رسد در هشت روز پایانی سال نیز افزایش قیمتی در این محصولات تجربه نکنیم.

وی با بیان این که واحدهای عرضه آجیل و خشکبار ما با کمبود نقدینگی مواجه هستند، تصریح کرد: امسال واحدهای خشکبار عمده فروشی ما تلاش دارند برای تامین نقدینگی خود تمامی اجناس خود را با قیمت های مناسب عرضه کنند و تاکنون تغییر قیمتی نداشته اند بنابراین قیمت ها در واحدهای خرده فروشی نیز افزایش نمی یابد.

احمدی اضافه کرد: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال به تدریج نرخ آجیل و خشکبار روند کاهشی به خود می گیرد به نحوی که ممکن است در هفته آتی نرخ این اجناس بین 2 تا 3 هزار تومان ارزان تر نیز شود.

وی درباره واردات بادام هندی نیز گفت: همچنان مشکل ثبت سفارش برای واردات این محصول وجود دارد و این امر طی ماه های گذشته باعث افزایش قیمت آن شده است اما زمانی که قیمت این جنس در بازار عمده فروشی با افت قیمت مواجه شود در بازار خرده فروشی نیز با قیمت مناسب تر به دست مصرف کنندگان می رسد.

** واحدهای متخلف ظرف 12 ساعت پلمپ می شوند

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران درباره نظارت بر عملکرد خشکبار و آجیل فروشی ها گفت: تمامی آجیل و خشکبار فروشی ها تحت نظارت و بازرسی بهداشتی و قیمتی مستمر سازمان تعزیرات، اصناف کشور و اتحادیه در تهران و سراسر کشور قرار دارند.

وی اظهار داشت: شب عید سال گذشته از 20 واحد آجیل و خشکبار فروشی متخلف شکایت به عمل آمد که با پیگیری در اتاق اصناف مشخص شد نزدیک به 12 واحد از آجیل فروشی ها یک شبه وارد این شغل شده اند که تا گذراندن پروسه اداری در فروردین ماه دوباره تغییر شغل دادند و امکان برخورد قانونی با برخی از این واحدهای متخلف پیش نیامد.

احمدی گفت: قرار شد امسال کمیته ای در اتاق اصناف با هماهنگی اماکن و تعزیرات تشکیل شود تا با اعلام شکایت ها از سوی اتحادیه ها ظرف مدت 12 ساعت واحدهای متخلف پلمپ و پس از آن به پروندهایشان رسیدگی شود.

وی افزود: در صورتی که مردم در خصوص قیمت یا کیفیت محصولات عرضه شده در واحدهای آجیل، خشکبار و شیرینی فروشی ها شکایتی داشته باشند، می توانند با شماره تلفن 33112313 در تهران و در شهرستان ها با اتحادیه های مربوطه یا تعزیرات و بازرسی کشور تماس بگیرند.

در حال حاضر حدود 25 هزار واحد عرضه کننده آجیل و خشکبار در سراسر کشور فعال است که از این تعداد حدود یک هزار و 100 واحد پروانه دار در تهران فعال هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید