گزارش میدانی اقتصاد نیوز از صف‌های طولانی در مقابل برخی از بانک‌های پایتخت

قصه تکراری نیمه دوم اسفند

کدخبر: ۲۰۴۵۲۴
ماجرای صف‌های طویل این روزها در برخی از بانک‌ها به یکی از معضلات بسیاری از مراجعان و همچنین کارمندان این بانک‌ها تبدیل شده است. ماجرایی تکراری که هر سال در روزهای پایانی اسفند شاهد آن هستیم و مسئولان بدون چاره‌اندیشی خاصی در هیاهوی عید از کنار آن می‌گذرند و راهی تعطیلات می‌شوند.
قصه تکراری نیمه دوم اسفند

حدیث حدادی- «بوی اسکناس تانخورده لای‌کتاب» یکی از نوستالژی‌های اکثر قریب به اتفاق شهروندان ایرانی از عید است و لاجرم تحقق این رویا محتاج انتشار  وتوزیع انبوهی اسکناس نو توسط بانک مرکزی است.

به گزارش اقتصاد نیوز؛ از روز دوشنبه 21 اسفند ماه توزیع پول نو در برخی از شعب بانک ها آغاز شد که همین امر صف‌های 25 تا 30 نفره جلو درب بانک قبل از باز شدن درب ورودی را ایجاد کرد؛ این جمعیت به مرور و در لحظات اولیه افزایش می یابد به طوری که در برخی موارد در بانکها به صفی تودرتو و طولانی تبدیل می شود.

اما این پول نو صدای اعتراض بسیاری از مردم که پس از ساعت ها صف ایستادن به  آنها نمی رسند را بلند می‌کند، معترضانی که گویا حق با آنهاست زیرا بانک مرکزی مناطق جغرافیایی خیلی وسیعی را در نظر گرفته تا یک یا حداکثر دو بانک این پول ها را در اختیار مردم بگذارند.

از طرفی وقتی اعتراض مراجعان به مسئولان شعبه هر بانک می رسد؛ رییس شعبه‌ها از کم بودن میزان عرضه این پول و تقاضای بالا آن سخن می گویند که کاملا درست است زیرا کل پولی که در اختیار شعبه ها قرار می گیرد تنها 160 میلیون تومان است و طبق اعلام بانک مرکزی در رسانه های جمعی افراد می توانند 800 هزار تومان یعنی از هر واحد پولی (هزار تومانی، دوهزارتومانی و پنج هزار تومانی) یک بسته 100 تایی دریافت کنند.

طبق وعده بانک مرکزی به مسئولان بانک‌ها قرار بود این بانک به شعبه‌های منتخب کشور از جمله 70 شعبه گزینش شده در پایتخت اسکناس تا نخورده 10 هزار تومانی جهت استفاده در دستگاه‌های خود پرداز تسلیم کند تا مردم به اندازه نیازشان برداشت کنند که این امر نیز محقق نشد.

ترکیب پول ها بر اساس نیاز مردم نیست

ترکیب پول هایی که بانک مرکزی در اختیار شعب قرار داده بر اساس نیاز مشتریان نیست. برخی از کارمندان بانک‌ها در این زمینه با بیان این مطلب به اقتصادنیوز تاکید کردند:« افراد بیشتر تمایل به دریافت اسکناس دو هزار تومانی دارند بنابراین بانک مرکزی می بایست در ازای هر یک بسته هزارتومانی دو بسته دو هزار تومانی ارائه دهد اما متاسفانه به دلیل کمبود این واحد پولی در زمان توزیع این اسکناس زودتر به اتمام می رسد و همین امر نیز خشم مردم را بر می انگیزد.»

بی اعتمادی مردم به خودپردازها

با وجود اینکه برای اجرایی کردن دولت الکترونیک دستگاه های خودپرداز در سطح شهر به وفور یافت می شود اما هنوز بسیاری از شهروندان در تعطیلات طولانی عید نمی توانند به وجود پول نقد در این دستگاه ها اعتماد کنند به همین دلیل حتی برای دریافت وجه نقد نیز قبل از شروع تعطیلات مشتریان راهی شعب بانک ها می شوند.

فرهنگ پول نو در میان ایرانیان درست یا غلط؟

باوجود این موارد شاید استفاده نکردن از پول نو در ایام عید مشکل جدی هم نباشد! اما متاسفانه فرهنگ استفاده از آن سالها است که در میان مردم باب شده و در همین راستا نیز نیازمند فرهنگسازی جدی هستیم و می‌توانیم کارت های هدیه را جایگزینی مناسب برای وجه نقد در نظر بگیرم. هر چند که ممکن است این اتفاق سبب شود بسیاری از نوستالژی‌مان از یاد بروند و فرزندانمان هنگام شنیدن ترانه فرهاد با شگفتی از ما بپرسند معنی «بوی اسکناس تانخورده لای‌کتاب» چیست؟

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید