تاکید جهانگیری بر اجرای طرح های صنعتی از طریق فاینانس

کدخبر: ۲۰۵۹۳۲
معاون اول رئیس جمهوری گفت: علاوه بر اقداماتی نظیر مبارزه با قاچاق کالا، یک معنای حمایت از کالای داخلی نیز اجرای طرح های بزرگ صنعتی از طریق فاینانس با هدف استفاده از توانمندی های بومی است.

اسحاق جهانگیری عصر روز شنبه در جلسه بررسی مشکلات و موانع اصلی توسعه آذربایجان شرقی با حضور جمعی از مدیران اجرایی این استان، افزود: در این مسیر نباید همه امور و حتی بخشی که توان ساخت و اجرای آن در داخل کشور وجود دارد، به طرف خارجی سپرده شود.

وی افزود: زمانی توانمندی داخلی در حد احداث سکوی نفتی هزار تنی بود اما امروز ایران قادر به احداث سکوی نفتی 20 هزار تنی، کارخانه و نیروگاه است و نباید این توانمندی وسیعی که در کشور ایجاد شده نادیده گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه محصولات ایرانی باید از کیفیت و قیمت مناسب برخوردار بوده و رقابت در بازار نیز وجود داشته باشد، ادامه داد: مقصود از حمایت از کالای ایرانی این نیست که هر محصولی با هر کیفیتی به خورد مردم داده شود.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به جایگاه و اهمیت آذربایجان شرقی، تصریح کرد: این استان یکی از کانون های اصلی توسعه کشور است و کارکرد ملی دارد از این رو مسائل آن نیز باید ملی دیده شود.

جهانگیری همچنین با اشاره به اهمیت رویداد بین المللی 'تبریز، پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018'، این رویداد را فرصتی بزرگ برای معرفی آن در عرصه بین المللی برشمرد و اظهار کرد: استاندار، مسئولان و مردم استان باید بیشترین بهره برداری را از این فرصت داشته باشند.

وی تاکید کرد که باید تمرکز ویژه ای بر طرح های مهم تبریز که نقش پیشران را دارد، معطوف شود تا مانند لوکوموتیو سایر بخش ها به دنبال آن به حرکت درآیند.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین توجه به طرح های بزرگ آذربایجان شرقی نظیر مترو تبریز را پراهمیت خواند و گفت: در کلانشهری مانند تبریز نمی توان مترو را نادیده گرفت و مترو تبریز باید به عنوان یک اولویت جدی برای مردم دیده شود.

وی ادامه داد: البته دولت در تامین بودجه محدودیت دارد و برای تکمیل خطوط مترو در تبریز باید از روش ها و راهکارهای دیگر استفاده شود.

وی آبرسانی به آذربایجان شرقی را طرحی مهم توصیف کرد و افزود: تامین آب شرب برای تبریز نباید برای مردم به یک دغدغه تبدیل شود و پیش بینی های لازم و راهکارهایی نظیر انتقال آب باید اتخاذ شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم تا واحدهای صنعتی بزرگی چون تراکتورسازی با واردات دچار آسیب شود، اظهار کرد: واحدهایی نظیر تراکتورسازی باید در کشورهای همسایه نمایندگی و تولید داشته و به کشورهای هدف صادرات داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود به تسهیلات اشتغالزایی روستایی نیز اشاره کرد و افزود: این تسهیلات نباید در اختیار افراد رانت ‌جو قرار گیرد و به افراد کارآفرین اعطا شود.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به گزارش مدیران استان در ‌خصوص مشکلات پیش رو برخی طرح های بزرگ استان از آنان خواست فهرستی از چند طرح اصلی استان به همراه چالش ها و موانع پیش رو را تدوین و ارائه کنند تا راهکارهای حل این موانع بررسی شود.

وی یکی از ظرفیت های آذربایجان شرقی را وجود بخش خصوصی فعال دانست و گفت: بخش خصوصی فعال این استان در سطح کشور برتر هستند و وجود آنان از مهمترین ویژگی های تبریز به شمار می رود.

به گزارش ایرنا استاندار آذربایجان شرقی و برخی مدیران اجرایی استان نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت حوزه مسئولیت خود در بخش های پتروشیمی، پالایشگاه، مترو، اشتغال روستایی، آب و کشاورزی ارائه کردند و ضمن تشریح مشکلات و چالش های موجود به بیان پیشنهادهای خود پرداختند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید