سرپرست شیلات مازندران

صید در دریای خزر تمدید شد

کدخبر: ۲۰۶۲۳۲
سرپرست شیلات مازندران اعلام کرد که بر اساس تصمیم کمیته مدیریت صید شیلات ایران، مهلت صید ماهیان استخوانی در آب های ساحلی این استان تا بیست و پنجم فروردین ماه جاری تمدید شده است .

به گزارش ایرنا ، فصل صید ماهیان استخوانی در مازندران از بیستم مهر ماه سال قبل آغاز شد و بر اساس برنامه سازمان شیلات ایران قرار بود امروز پانزدهم فروردین آخرین روز پره کشی صیادان باشد.

ولی الله محمد زاده روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : بررسی ها نشان می دهد که به دلیل سرد و پائین بودن دمای آب دریای خزر ، هنوز زمان رسیدگی جنسی ماهیان برای تخم ریزی در رودخانه ها به صورت گسترده فرا نرسیده است و به همین دلیل نیز درخواست تمدید 10 روزه صید را کردیم که موافقت شده است .

سرپرست شیلات مازندران همچنین پیش بینی کرد که زمان صید ماهیان استخوانی در آب های ساحلی دریای خزر در این استان تا سی ام فروردین سال جاری نیز تمدید شود.

پارسال بر اساس تصمیم شیلات ایران ، فصل صید ماهی در سواحل مازندرانی خزر تا سی ام فروردین تمدید شده بود.

** افزایش 11 درصدی صید 

سرپرست شیلات مازندران همچنین از افزایش 11 درصدی میزان صید ماهیان استخوانی در استان خبر داد و گفت که از بیستم مهر پارسال تا 14 فروردین ماه جاری 2 هزار و 400 تن انواع ماهی از آب های ساحلی دریای مازندران صید و روانه بازار شد.

وی توضیح داد : این میزان افزایش صید در حالی که تعداد مراحل پره کشی نسبت به مدت مشابه فصل صید گذشته چهار درصد کاهش داشته ، نشانگر افزایش ذخایر دریا از طریق تکثیر مصنوعی در سال های اخیر است .

محمدزاده ارزش اقتصادی ماهیان صید شده را 600 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : این مقدار صید از لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 39 درصدی دارد.

سرپرست شیلات مازندران گونه های صید شده را یکهزار و 490 تن ماهی سفید ، 790 تن کفال و 220 تن سایر گونه ها اعلام کرد.

چهار هزار و 200 صیاد استان مازندران در قالب 54 شرکت تعاونی صیادی به روش پره در 338 کیلومتر از سواحل خزر استان مشغول ماهیگیری هستند.

صید پره یک روش ماهیگیری سنتی ساحلی است که تور آماده به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) پهن و پس از صید با کمک نیروی انسانی و یا تراکتور جمع آوری می شود. 

صیادان مازندرانی برای صید به روش پره از تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یک هزار و 200 متر استفاده می کنند. این تورها با قایق به آب انداخته می شود و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی از گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید