رقیب تازه اوپک برای بازار نفت چه خوابی دیده؟

کدخبر: ۲۰۶۳۲۵
یکی از استراتژیست‌های بازار جهانی کالا می‌گوید:«افزایش تنش‌های ژئوپلتیکی بین ایران و عربستان سعودی به زودی می‌تواند قرارداد اوپک برای کاهش تولید به منظور حفظ قیمت نفت در بازار را تهدید کند.»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین سی ان بی سی نوشته است،نیتش شاه گفته است تنش بین عربستان سعودی و ایران به شدت در حال افزایش است،در حالی که این موضوع می تواند موجب شکاف در بین اعضای اوپک شود.»

عربستان سعودی و روسیه تلاش‌های بسیاری برای همراه کردن تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در جهت کاهش تولید نفت به منظور حفظ قیمت‌ها داشته اند .این توافق که انتظار می رود تا پایان 2018 ادامه داشته باشد، به افزایش قیمت نفت در 12 ماه گذشته کمک بسیاری کرده است.

این استراتژیست گفته است که در حال حاضر توافق بین اعضای اصلی تولیدکننده نفت به دلیل تنش های بین ایران و عربستان می‌تواند ریسک ادامه این توافق را افزایش دهد.

به گفته او اختلاف بین ایران و عربستان که بیش از دوسال است ادامه دارد، اخیر تاثیر کمی هم در بازار نفت گذاشته است.

در حالی که اوپک پس از این توافق در بازار نفت به خوبی عمل کرده است، احتمال ادامه این توافق برای سال 2019 در نشست بعدی اوپک هم وجود دارد.

توافق کنونی بین اوپک و تولیدکنندگان غیراوپک برای کاهش 1.8 میلیون بشکه در روز تا پایان سال 2018 ادامه خواهد داشت،با این حال این توافق در ماه می هم مورد بررسی قرار می گیرد.بسیاری از وزرای نفت عضو اوپک تاکید کرده اند که حفظ این قرارداد می تواند از کاهش قیمت ها در بازار نفت جلوگیری کند؛اتفاقی که درسال 2014 در بازار نفت افتاد.

قیمت نفت پس از توافق اوپک از حدود 30 دلار در هر بشکه به بیش از 60 دلار از ابتدای سال 2016 رسید.البته به گفته نتیش شاه استراتژیست بازارجهانی کالا این افزایش قیمت به دلیل کاهش موانع سیاسی خطرناک از دست خواهد رفت.

در اواخر ماه مارس،عربستان سعودی و روسیه به طور رسمی خود را برای مدیریت بازار و افزایش نفوذ در بازار نفت براساس یک برنامه 20 ساله آماده می کردند. این دو کشور تصمیم دارند که تولید خود را برای یک دوره بلند مدت کاهش دهند.اگر این اتفاق بیفتد،این تصمیم در بازار نفت بی سابقه خواهد بود.

الکساندر نواک روز سه شنبه گفته است  که یک همکاری مشترک بین ریاض و مسکو می تواند توافق فعلی را تاپایان سال از دستور کار خارج کند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید