تحلیل یک اقتصاددان از بازیگران بزرگ اختلال ارزی

کدخبر: ۲۰۷۳۶۸
محمد طبیبیان، اقتصاددان معتقد است که وضعیت ایجاد شده برای بازار ارز چندان متوجه دولت نیست و شرایط خارجی پرتنش در این وضعیت نقش جدی داشته است؛ طبیبیان همچنین تاکید کرد که برخی بازیگران بزرگ که خود آتش بیار معرکه بودند در صف مقدم مطالبه کنندگان قرار گرفته اند.

به گزارش اقتصادنیوز، او در کانال تلگرامی خود نوشت:

جاى تاسف است که دولت آقاى روحانى، در این مقطع خصوصا با شرایطى خارجى حساس با چنین مشکلاتى روبرو مى شود. شاید بخشى از این مشکلات، که قابل پیش بینى بود، را مى شد از طریق جلوگیرى از رشد نقدینگى و اعمال انضباط پولى و مالى طى چند سال تخفیف مى دادند. اما تقاضا براى ارز به دلیل عدم اطمینان از شرایط بین المللى که بخش بحرانساز ماجرا هم هست و  از یک طرف ناشى از خروج سرمایه هاى بزرگ  و از طرف  دیگر  ناشى از تلاش مردم براى حفظ ارزش موجودى هاى خودشان است، را نمى توان متوجه دولت دانست. متاسفانه در کشور ما، دولت کسرى از اختیارات اجرایى را در اختیار دارد در قواى دیگر هم اهرم مشخصى در اختیار ندارد لیکن جوابگوى صد درصد مسائل هم باید باشد. در گذشته هم مواردى وجود داشته که برخى بازیگران بزرگ که منابع مالى فراوانى  در اختیار دارند خود آتش بیار معرکه ها بوده اند و خود نیز در صف مقدم کسانى قرار گرفته اند که فریادشان این است که چرا این شرایط ایجاد شده، از جمله این که چرا نرخ ارز گران شده است. 

جالب تر از همه کسانى هستند که در تصویب نقدینگى و بودجه هاى انبساطى دست داشته اند، در مقابل تعرض به سفارت خانه هاى خارجى یا سکوت کرده یا تایید و در کیش مات بودن دیپلماسى بین المللى کشور دخیل، ذى مدخل و یا خود کیش و مات  و بعد هم اقتصاد لیبرالى را مقصر مى دانند، ذره اى هم قضاوت بخرج نمى دهند که چرا اقتصاد لیبرالى در سراسر جهان کار مى کند اینجا نا کار مى کند.  پاسخ  این افراد این است که تقصیر را گردن چیزى نیاندازید که وجود ندارد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید