دولت مصمم به جایگزینی یورو به جای دلار /نهاوندیان: راه فعالیت دو گروه مخل بازار ارز بسته می‌شود

کدخبر: ۲۰۷۴۰۵
معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: با سامانه جدید بانک مرکزی جلوی خروج غیرقانونی سرمایه و تامین مالی قاچاق بسته خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین،محمدنهاوندیان در برنامه ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به تحولات بازار ارز اظهارداشت: براساس قانون برنامه ششم،مکانیزم بازار ارز باید شناور مدیریت شده باشد.به همین دلیل دولت در چهارسال گذشته در این راستا اقدامات اساسی و ریشه ای برای کنترل نرخ ارز انجام داد.

او افزود: در واقع  ابتدا باید ریشه جهش ارز که تورم بود، زده می شد.کار اساسی دولت این بود که تورم را در سالهای 95 و 96 کنترل کند.اگر سطح عمومی قیمت ها کمتر از 10 درصد است و تورم خارجی هم 2 تا 3 درصد است معنی ندارد نرخ ارز بیش از 10درصد افزایش یابد.

نهاوندیان با اشاره به اظهارات برخی کارشناسان درباره نرخ ارز 4200 تومانی تصریح کرد: اگر تفاضل تورم داخلی و بین المللی را جمع کرده و بر نرخ دلار اعمال کنیم،نرخ ارز4200 برای دلار بدست می آید.

او اضافه کرد:دولت تصمیم دارد تا در محاسبات ارزی از دلار محوری به یوور محوری حرکت کند،ضمن اینکه امروز دلار در سطح مبادلات به کمتر از 15 درصد رسیده است.

معاون اقتصادی رییس جمهور با تاکید بر اینکه قیمت 4200 تومانی براساس نرخ بازار است،عنوان کرد:منطق و مبنای ارزی کشور تغییر نکرده و همچنان نرخ ارز بر مبنای شناور مدیریت شده است و طبق این منطق اجازه تعدیل به بانک مرکزی داده می شود.ضمن اینکه وظیفه بانک مرکزی حفظ آرامش است و وظیفه دولت حفظ تورم است.

او اضافه کرد:این اقدام اضطراری لازم برای بازگرداندن بازار به روند طبیعی خود است؛در این تصمیم گیری هیچ محدودیتی در واردات و صادرات صورت نمی گیرد و همه چیز به سمت شفافتیت می رود.

نهاوندیان با بیان اینکه یکی از میراث های شوم گذشته،تزریق عدم شفافیت در مبادلات و آمارهای اقتصادی بوده است،گفت:وقتی آمارها شفاف شده و پیش بینی پذیری امکان پذیر باشد،بخش خصوصی می تواند با آرامش سرمایه گذاری کند.

او افزود:بازار باید به کنش گری خود برگردد؛اینگونه نباشد که نرخ سازی شبانه گروه 5 درصدی برای 95 درصد اقتصاد ما تصمیم بگیرد.

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: این نرخ کاملا برای تولیدکننده شرایط اقتصادی را پیش بینی پذیر خواهد کرد.

او افزود: بانک مرکزی با تمام توان با اختلال گران بازار ارز مبارزه خواهد کرد.ما هم پیش بینی می کنیم با این نرخ در یک شرایط اقتدار و توانایی اقتصاد کشور را مدیریت کنیم.

او اضافه کرد: وقتی دولت خود در بازار ارز مداخله نمی کند،اجازه نمی دهد که کسی در این بازار مداخله کند.

نهاوندیان با بیان اینکه ارزبا راه اندازی سامانه جدید بانک مرکزی برای صادرکننده هیچ محدودیتی ایجاد نمی شود،گفت:درآمد صادرکننده در سیستم بانک مرکزی ارایه می شود. در مقابل در این سامانه همه مصارف ارزی که به صورت واردات است،نیز ثبت خواهد شد.

او افزود: با راه اندازی این سامانه راه برای قاچاقچی ها که قبلا پول را از صرافی ها به صورت نقدی دریافت کرده و برای خرید کالای قاچاق مصرف می کردند،بسته خواهد شد.

او گفت: همه مصارف ارزی اگر منطق و توجیه داشته باشد،توسط بانک مرکزی تامین خواهد شد.

معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه در این سامانه جدید کلیه امور صرافی ها هم شفاف می شود،گفت: در سیستم پولی و مالی جدید بساط امور غیرمجاز و بی قاعده مثل موسسات مالی غیرمجاز که  در 20 سال گذشته شکل گرفت و هموطنان ما آسیب دیدند، برچیده خواهد شد.

او افزود:بنابراین صرافی های غیرمجاز و عملیات ارزی بدون قاعده و منطق حتما متوقف خواهد شد.

نهاوندیان گفت: وقتی با صلابت بانک مرکزی نرخ برابری دلار را با پول ملی اعلام می کند،طبعا نرخ سکه و کل بازارهای ما خود را با این نرخ وفق خواهند داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید