ثبات در تعرفه برنج

کدخبر: ۲۰۸۶۹۴
وزیر جهاد کشاورزی در مورد کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی گفت: تعرفه واردات برنج به پنج درصد کاهش نیافته و همچنان با عوارض 26 درصدی انجام می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمود حجتی» امروز (چهارشنبه) در پاسخ به سوال نماینده مردم لنگرود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از دغدغه های اصلی مسوولان بخش کشاورزی، تولید پایدار و اقتصادی محصولات کشاورزی است تا بتواند بازار خود را داشته باشد.

وی با بیان اینکه ماندن محصولات روی دست کشاورز یکی از دغدغه های وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: ممکن است اتفاقاتی در کشور رخ دهد که با بعضی از آنها موافق و با بعضی از آنها مخالف باشیم اما سیاست حمایت از کشاورزان را همواره دنبال کرده و می کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد تعرفه واردات برنج که مورد سوال نماینده لنگرود بود، ادامه داد: عده ای از همکاران دنبال این بودند که تعرفه واردات برنج پنج درصد شود و شاید این تعرفه ابلاغ هم شد اما همان زمان مخالفت کردیم و نگذاشتیم هیچ برنجی با تعرفه پنج درصد وارد کشور شود.

حجتی تصریح کرد: برنج امروز با تعرفه 26 درصد وارد کشور می شود و در این دوره هیچ وقت کمتر شده است.

وی با یادآوری افزایش قیمت برنج های خارجی که به نوعی حمایت از برنج های داخلی را به همراه دارد، گفت: برنج در ابتدای دولت یازدهم با دلار یک هزار و 226 تومان وارد می شد و بعد از آن با دلار 2 هزار و 500 تومانی؛ امروز تعرفه واردات برنج 26 درصد و نرخ دلار تخصیصی برای آن 4 هزار و 200 تومان است.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه بخشی از برنج مورد نیاز کشور به دلیل پاسخگو نبودن برنج داخلی باید از خارج تامین شود، گفت: قیمت برنج خارجی در سال های اخیر در کشور رشد بی رویه ای داشته که به نوعی حمایت از برنج داخلی است.

حجتی خاطرنشان ساخت: با توجه به بازار، تقاضا و ارزیابی انبارها، محدودیت هایی زمانی نیز برای واردات برنج اعمال می شود؛ البته اصرار داریم تولید داخلی در 2 استان شمالی و به طور محدود در استان گلستان افزایش یابد و تقاضای موثر برای آن نیز وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای حمایت از تولیدکنندگان برنج یک تدبیر تکمیلی نیز اتخاذ شده است، گفت: در این ارتباط یک قیمت توافقی برای برنج داخلی اعلام کردیم که اگر کسی محصول روی دستش مانده و نتوانسته آن را عرضه کند، ما آن را خریداری کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید